Ewolucja dźwięków w automatach: od dzwonków po ścieżki dźwiękowe

Ostatnio aktualizowane: 18.05.24

 

Rywalizując o względy klientów, kasyna z chęcią inwestują w technologię, która przyciągnie nowych graczy. W efekcie w ciągu ostatnich kilku dekad w kasynach pojawiły się nowe gry, a automaty znacznie ewoluowały. Można to zauważyć nie tylko w szacie graficznej, ale i dźwiękach, które na przestrzeni ostatnich kilkudziesięciu lat przeszły ogromną rewolucję. Pozornie mało istotne, to właśnie one tworzą nastrój i atmosferę gry.

Co więcej, w kasynach gracz może nie tylko cieszyć się automatami ze wspaniałą oprawą muzyczną, ale i otrzymywać wiele ciekawych promocji – w tym bonus bez depozytu. Dzięki niemu można sprawdzić różne automaty bez inwestowania swoich pieniędzy. Przykładem umożliwiającym wypróbowanie takiej opcji może być Ice Casino bonus za rejestrację. Po rejestracji zainteresowani mogą otrzymać bowiem nie tylko darmową kasę, ale i darmowe spiny. Dzięki nim można poznać nowe sloty – i to całkowicie bezpłatnie. Ponadto gracze mogą liczyć też na inne gratyfikacje.

 

Dźwięki w pierwszych automatach

Choć trudno w to uwierzyć, automaty do gier mają już ponad 100 lat!  Pierwszy z nich powstał bowiem w 1895 roku. Liberty Bell autorstwa Charlesa Fey’a zdobył ogromną popularność. Kiedy jednak w 1907 roku ulepszono go, dodając do niego efekty dźwiękowe – maszyna ta wywołała prawdziwą gorączkę! Wydając zaledwie jeden dźwięk (dzwonek jako sygnał wygranej), Mills Liberty Bell podbiła serca graczy. A na sygnał charakterystycznego dzwonka, przyciągał spojrzenia dziesiątek osób zainteresowanych tym, kto i ile właśnie wygrał na maszynie. I to właśnie dlatego maszyna ta zyskała aż tak dużą popularność. Prosty, wręcz symboliczny dźwięk dzwonka budował bowiem całą atmosferę wygranej. Wzmacniając doznania graczy, czynił grę jeszcze bardziej atrakcyjną. Dźwięk wzmacniał poczucie wygranej, a także przyciągał uwagę nowych graczy.

Nic więc dziwnego, że w kolejnych latach udoskonalono je jeszcze bardziej. Zmiany te następowały jednak dość powoli, trwając dekadami. Przełomowe zmiany nastąpiły w 1947 roku, kiedy na rynku pojawiły się kineskopowe urządzenia rozrywkowe. Mimo iż zostały one uznane za pierwsze oficjalne gry wideo, nie wydawały jednak żadnych dźwięków. Od wynalezienia pierwszego automatu z pojedynczym dźwiękiem do tych z prostymi melodiami minęło ponad 60 lat! Dopiero w latach 70.-80. pojawiły się bowiem automaty, w których można było usłyszeć do 15 różnych dźwięków. Mowa o ATARI zaprojektowanym przez Nolana Bushnell’a, w którym pojawiły się pierwsze w historii automatów dźwięki silnika rakietowego i strzały. Dla porównania warto dodać, że we współczesnych nam automatach można znaleźć nawet 400 takich dźwięków.

Dźwięk w automatach barowych

Choć automat Bushnell’a początkowo nie odniósł sukcesu, jego twórca nie poddał się i wraz z przyjacielem, Tedem Dabney’em kilka lat później stworzył kolejny automat do gry – Pong. I tak oto powstał pierwszy automat barowy. O tym, że maszyna ta okazała się strzałem w dziesiątkę, świadczą zyski, jakie maszyna ta im przyniosła. Zaczynając działalność od kapitału w wysokości 500 dolarów, po zainstalowaniu Pong w pierwszym, małym barze każdego dnia zbierali z niej zyski w wysokości 100 dolarów! Tym samym trafili oni na prawdziwą żyłę złotą.

Skonstruowany przez nich Pong odniósł sukces m.in. za sprawą dźwięków, jakie wydawał. Sprawiły one nie tylko to, że gra stała się jeszcze bardziej ekscytująca, ale i ułatwiły graczom nawigację. Przypominające odgłos odbijającej się od stołu piłeczki, proste dźwięki automatu przyciągnęły więc zainteresowanie tłumów. Tym samym w zaledwie pierwszym roku od założenia, firma Bushnell’a sprzedała aż 8 500 automatów Pong, a do 1975 roku jej obroty osiągnęły rekordowe 40 milionów dolarów! Wkrótce potem sukces tego automatu zachęcił innych do stworzenia swoich wersji urządzenia, co rozpoczęło erę konkurencji pomiędzy deweloperami.

Odpowiedzią na kultowego Ponga stały się kolejne automaty. Mowa o:

Space Race firmy ATARI. Maszyna ta bardzo szybko została jednak skopiowana przez konkurencję.

 Asteroids skonstruowanym przez firmę Midway.

Oba urządzenia zostały wyposażone w pierwsze na świecie technologie dostarczające automatom dynamiczną ścieżkę dźwiękową. Co więcej, w zależności od tego, czy gracz wygrywał, czy przegrywał, melodia ta przyspieszała lub zwalniała. Wszystko za sprawą zastosowania w tych automatach specjalnego procesora. Wprowadzona z jego pomocą dynamika przyciągnęła uwagę jeszcze szerszej publiczności.

Prawdziwy przełom miał dopiero jednak nastać wraz z rozpowszechnieniem się stworzonej w 1979 roku gry PAC-MAN. Zaprojektowana przez NAMCO, była nie tylko pierwszą grą zręcznościową na automaty, ale i zawierała efekty dźwiękowe, przy których tworzeniu pracował kompozytor Toshio Kai. Skomponowane przez niego syntetyczne dźwięki były nie tylko wstępem do każdego kolejnego poziomu, ale i tłem muzycznym dla samej gry. I to właśnie one odpowiadają za sukces automatu, na którym jego twórcy zarobili ponad miliard dolarów!

Jednak w dalszym ciągu ze względu na małą moc urządzeń, dźwięki wydobywające się z automatów pozostawały prymitywne. Kolejnym krokiem było więc ich ulepszenie. Wraz z rozwojem szaty graficznej rozpoczęto więc prace nad tym, by zrównać realizm ścieżki dźwiękowej z obrazem. I tak oto zaczęto tworzyć automaty, których melodie miały imitować krzyki bohatera lub ruch szczęk potworów.

I tak oto w latach 80. krótkie melodie automatów zastąpiono bardziej zaawansowanymi efektami. Ich wprowadzenie ułatwiło pojawienie się chipów PSG, które umożliwiły syntezę dźwięków i ich odtwarzanie w czasie rzeczywistym. Dzięki temu melodie pojawiały się już kiedyś tylko na początku czy po zakończeniu gry, ale także i w trakcie jej trwania. Ich wprowadzenie umożliwiało syntetyzowanie 3 oddzielnych dźwięków oraz białego szumu. Następnie za pomocą generatora następowało formowanie amplitudy fali, która po przejściu przez proste filtry, pozwalała otrzymać niskiej jakości dźwięki perkusji.

Twórcy automatów nie dążyli jednak do zapewnienia graczom polifonii, czego powodem były ograniczenia pamięci na maszynach. Zwykle więc wyposażano je w kilka chipów dźwiękowych, co pozwalało na uzyskanie kilku prostych dźwięków. Wkrótce jednak zaczęto wykorzystywać chipy głosowe, w tym TMS5220, który pozwolił uzyskać dźwięk stereofoniczny. Pierwszym wyposażonym w nie urządzeniem była stworzona przez ATARI gra Disks of Tron z 1983 roku. Wkrótce potem branżę automatów barowych dopadł kryzys, co było spowodowane pojawieniem się na rynku Nintendo.

 

Dźwięki we współczesnych slotach online

Branża automatów doznała ożywienia za sprawą internetu i kasyna online. W przeciwieństwie do automatów barowych posiadają one bardziej rozwinięte motywy dźwiękowe, a nawet i całe ścieżki. Świetnym tego przykładem są automaty online z soundtrackami tematycznymi takie jak “Testament”, gdzie pojawia się wyłącznie trash metal. Z kolei w innych grach pojawiają się kawałki przodujących zespołów muzycznych. Kasyna online oferują sloty poświęcone legendom takim jak Jimi Hendrix, czy Guns N’ Roses.

 

 

Dodaj komentarz

0 KOMENTARZ