Ostatnio aktualizowane: 24.10.20

 

Kontrabas – Przewodnik zakupowy, ranking i test

 

Jeżeli zastanawiasz się nad wyborem swojego pierwszego kontrabasu, a oczekujesz wygody nagrywania dźwięku i dobrego designu, wybierz Kontrabas Elektryczny Stagg EDB ¾ VBR. Nie jest on klasycznym, ogromnie dużym i nieporęcznym instrumentem, a do tego waży stosunkowo niewiele. Wyjście słuchawkowe sprawia, że można nagrać jego brzmienie bez zakłóceń otoczenia i obaw, że ktoś  przerwie nam nagranie. Kontrabas jest wykonany z litego klonu, wykończonego cieszącym oko lakierem. Do kompletu również dostajemy pokrowiec. Jeżeli jednak nie martwisz się zakłóceniami otoczenia, a wręcz chcesz wyjść z instrumentem na ulicę, polecamy Kontrabas Szkolny Stentor SR-1950 C ¾. Jest to dobry model do rozpoczęcia przygody z tym rodzajem instrumentów.

 

 

Tabela porównawcza

 

Zalety
Wady
Podsumowanie
Oferty

 

 

9 najlepszych kontrabasów. Opinie w 2020 roku

 

Poniższy ranking kontrabasów zawiera produkty, które są wysoko oceniane przez konsumentów. Wśród nich znajdziesz różne instrumenty, a ich dokładne opisy powinny pomóc Ci wybrać odpowiedni produkt. 

 

Kontrabas elektryczny

 

1. Stagg EDB 3/4 VBR Kontrabas Elektryczny

 

Dla szukających wysokiej jakości dźwięku, odpowiadającego wielkiemu gabarytowo sprzętowi w kompaktowej obudowie, którą można zabrać wszędzie ze sobą polecamy Kontrabas Elektryczny Stagg EDB ¾ VBR.  Kontrabas elektryczny łączy w sobie dobre strony klasycznego instrumentu z nowoczesną technologią i wagą równą skrzypcom. Dzięki niemu możemy cieszyć się bogatym, pełnym basowym brzmieniem, a przy tym nie musimy nosić ze sobą ciężkiego sprzętu. 

Instrument został wykonany z ładnie prezentującego się litego drewna klonowego. Do zabezpieczenia go oraz walorów estetycznych posmarowany został dobrej jakości lakierem. Razem kombinacja prezentuje się elegancko i bardzo efektownie. Na końcu gryfu zamontowane są również wysokiej jakości niklowane klucze Diecast P-Bass.

Ten dobry kontrabas pozwala na wyprowadzenie dźwięku od niego poprzez kabel mini jack 3,5 mm. Dzięki temu dźwięk wysyłany jest bezpośrednio do komputera lub głośników, bez zbędnego zakłócenia otoczenia, co przydaje się, gdy chcemy nagrać utwór i potem go dobrze obrobić. Urządzenie ma dwa pokrętła, jedno do zmiany głośności, a drugie do regulacji poziomu basu.

 

 

 

 

2. Stagg EDB 3/4 RDL VBR Kontrabas Elektryczny

 

Jeżeli chcesz nagrać swoje kompozycje na kontrabasie, by zmontować dobrej jakości utwór, a nie masz dobrze wygłuszonego pokoju, zastanów się nad kupnem Kontrabasu Elektrycznego Stagg EDB ¾ RDL VBR. Z racji tego, że jest to kontrabas elektryczny, jest kompaktowy i lekki, w porównaniu z analogowym odpowiednikiem. Jest również bardziej użyteczny w zastosowaniach, gdzie komponuje się utwory muzyczne. 

Instrument pozwala na bezpośrednie wyprowadzenie od niego dźwięku celem nagrania go w wysokiej jakości na komputerze. Do tego celu w ogóle nie potrzeba mikrofonu, kontrabas nie zbiera również odgłosów z otoczenia, zbiera jedynie szarpnięcia strun palcami, co bardzo podoba się muzykom.

Instrument został wykonany z jednej części litego klonu, podobnie jak jego gryf, a podstrunnicę stworzono z palisandru. Ma on metalowy kolec stanowiący podpórkę kontrabasu, który można regulować do pożądanej wysokości. Całość jest w kolorze brązowym, podobnie jak inne klasyczne modele instrumentów smyczkowych. 

 

 

 

 

Kontrabas ¾

 

3. Stentor SR-1950 C 3/4 Kontrabas Szkolny

 

Jeżeli od najcieplej brzmiącego instrumentu smyczkowego, czyli kontrabasu, oczekujesz solidnego wykonania, dobrej grywalności oraz przystępnej ceny, warto przemyśleć zakup Kontrabasu Szkolnego Stentor SR-1950 C ¾. Kontrabas ¾ jest świetny dla osób, które chcą poczuć, jak trzyma się w ramionach prawdziwy instrument tego typu. 

Ten dobry kontrabas wykonano z dbałością o szczegóły, główka została uzbrojona w wysokiej jakości stroiki z mosiądzu, co pozwala bardzo łatwo stroić instrument i jest tym samym cenione przez jej użytkowników. Przednia płyta została wykonana z litego, rzeźbionego świerku, zapewniającego dobre walory brzmieniowe.

Model nie jest najlżejszy. Pozwala on jednak na przyzwyczajenie się do ciężaru tego typu instrumentu, zanim zdecydujemy się na zakup bardziej zaawansowanego kontrabasu. Do zestawu dołączono pokrowiec na kontrabas wyściełany sztucznym jedwabiem z dodatkowymi kieszeniami na akcesoria oraz dobrej jakości smyczek z naturalnym włosiem.

 

 

 

 

4. Kontrabas Valencia OB160G ¾ 

 

Dla osób szukających dobrej jakości, przyjemnie grającego kontrabasu w przystępnej cenie, dobrym wyborem może okazać się Kontrabas Valencia OB160G ¾. Jest to model idealnie nadający się dla tych, którzy są dopiero adeptami w trudnej sztuce grania na tym instrumencie. Materiał wykonania jest gruby i solidnie wykończony lakierobejcą.

Wysokość instrumentu to 3/4, zatem idealnie nada się on jako dobra reprezentacja tego, czego można się spodziewać po droższych modelach, gdy nauczymy się już podstaw i będziemy potrzebować czegoś więcej. 

Kontrabas na otwory w podstrunnicy, pozwalające zamontować na niej przystawkę magnetyczną, co sprawdza się, gdy chcemy trochę odciążyć swoje ramiona. Jest to model typu niemieckiego, a jego mechanika strojenia to Metal Fine Tune, dlatego łatwo się go stroi. Warto również wspomnieć, że producent dołącza do zestawu pokrowiec, kalafonię i solidny smyczek.

 

 

 

 

Kontrabas jazzowy

 

5. Kontrabas Gewa Ideale Jazzbass 

 

Jeżeli szukasz bardzo dobrze grającego kontrabasu o ładnym, klasycznym wyglądzie, ciepłej i przyjemnej dla ucha barwie dźwięku, postaw na Kontrabas Gewa Ideale Jazzbass. Został on wykonany z wysokiej jakości materiałów. Jego górę zrobiono z litego świerku, a płytę spodnią z litego klonu. Podstrunnicę wykonano z hebanu. Ten kontrabas jazzowy został również wycięty na kształt skrzypiec, co w połączeniu z wykończeniem w postaci czerwono-brązowego lakieru sprawia, że ten konkretny model wygląda bardzo efektownie.

Należy mieć na uwadze dźwięk instrumentu, który odbiega nieco od dźwięku wydawanego przez tradycyjne kontrabasy. Test kontrabasów, wykazał, że dźwięk opisywanego modelu jest delikatniejszy i cieplejszy.

Model jest od razu nastrojony, co jest bardzo wygodnym rozwiązaniem, oszczędzającym czas na pozbyciu się procesu początkowego strojenia. Instrument zdecydowanie nadaje się do występów w niewielkich pomieszczeniach, przykładowo w kafejkach lub barach. Jest to dobre rozwiązanie dla obytych w sztuce obsługi kontrabasu.

 

 

 

 

Kontrabas i wiolonczela

 

6. Kontrabas Elektryczny Yamaha SLB-200 Silent Bass

 

Jeśli szukasz modelu, który może grać zarówno, jako kontrabas i wiolonczela, a także móc bezpośrednio przesyłać muzykę do komputera, aby poddać ją obróbce, koniecznie sprawdź Kontrabas Elektryczny Yamaha SLB-200 Silent Bass. Dzięki znajdującemu się na jego pokładzie systemowi przetworników model ten jest w stanie uzyskać zarówno standardowe, basowe brzmienia, ale może też bez problemu zagrać bogatym dźwiękiem tenoru, charakterystycznym dla wiolonczeli.

Kontrabas został zaprojektowany tak, by można było go bez problemu przenosić przykładowo z domu na recital. Został on w porównaniu z klasycznymi instrumentami mocno odchudzony, a to dlatego, że nie wydaje on dźwięków akustycznych. Został on wyposażony w wyjście mini jack 3,5 mm po to, by można było przesłać niezakłócony otoczeniem dźwięk prosto do obróbki muzycznej. 

Instrument zyskuje  w oczach między innymi muzyków, którzy wrzucają swoje utwory do sieci. Opinie o kontrabasach tej marki są bardzo pozytywne. Wbudowany system elektroniczny jest też łatwy w użyciu, co zadowoli tych, którzy z elektroniką nie mają zbyt wiele wspólnego.

 

 

 

 

Kontrabas struny

 

7. Thomastik Spirocore S42 struny do kontrabasu Orkiestrowe 4/4

 

Struny do kontrabasu nie są niestety odporne na zerwanie się. Z czasem mogą one się zużyć, tracąc mocno na jakości. Jest to zła wiadomość, zwłaszcza w przypadku kontrabasów 4/4  ulubionych firm, takich jak np. Yamaha czy Rubner. Zatem jeżeli Twoje struny uległy zniszczeniu, koniecznie sprawdź nowe Orkiestrowe struny do kontrabasu Thomastik Spirocore S42 4/4. Nadają się one do typu kontrabasów orkiestrowych, czyli 5 strunowych. Ich naciąg jest średni.

Struny wyróżniają się swoją budową. Zawierają wielożyłowe, spiralnie skręcone nici ze stali. Sprawia to, że są bardziej elastyczne, a ich wibrację da się przez to bardziej kontrolować. Ich dźwięk również dzięki temu rozwiązaniu jest pełny i selektywny. 

Struny brzmią dobrze zarówno przy delikatnym pizzicato, jak i przy szybkim smyczkowaniu. Ich rdzeń zapewnia także dłuższą trwałość oraz stabilność strojenia. Palcowanie, dzięki zwiększonej elastyczności strun staje się jeszcze łatwiejsze, a wszystkie możliwości techniczne zostały rozwinięte do maksimum, co doceniają profesjonaliści.

 

 

 

 

Pokrowiec na kontrabas

 

8. Gewa PS353130 Pokrowiec na kontrabas CB 01

 

Jeżeli nie otrzymałeś w zestawie ze swoim kontrabasem ¾ dobrej jakości pokrowca lub myślisz o wymianie swojego, wybierz Pokrowiec na kontrabas Gewa PS353130 CB 01. Jest to wysokiej jakości pokrowiec na kontrabas, który zapewnia ochronę instrumentu przez długie lata.

Jego korpus został wykonany ze styropianu, jego zewnętrzne obicie zostało wykonane z czarnego Conatexu. Przede wszystkim zwrócono tu uwagę na najbardziej wrażliwe na uszkodzenia części kontrabasu i zastosowano dodatkową ochronę główki, nóżki i podstawki. Wewnątrz zastosowano stylowe obszycie z czarnego zamszu, które idealnie kontrastuje z wieloma różnymi kolorami instrumentu.

Model ma kółka i uchwyty, a także 2 odpinane szelki. Każdy dobry i tani kontrabas można stabilnie umocować w środku pokrowca, który ma także oddzielną, pojemną kieszeń na nuty, co często znajduje swoje praktyczne zastosowanie.

 

 

 

 

Stojak na kontrabas

 

9. Stojak na Kontrabas Hercules Stands HC-DS-590B

 

Masz dość trzymania kontrabasu tylko na nóżce i wspierania go siłą swoich ramion? Jeśli tak, przemyśl koniecznie zakup Stojaka na Kontrabas Hercules Stands HC-DS-590B. Model znajdzie swoje zastosowanie niemal wszędzie tam, gdzie towarzyszyć nam będzie nasz wierny instrument. Ten konkretny model stojaka można łatwo przenosić z miejsca na miejsce dzięki funkcji składania.

Model niewiele waży, bo tylko 3,4 kg. Można na nim bez problemu umieszczać kontrabasy w rozmiarach ¾ i 4/4, . Jest  wyściełany tkaniną, dzięki czemu tył kontrabasu się nie zarysuje od surowego metalu.

Stojak na kontrabas po złożeniu ma wymiary 69 cm x 90 cm. Jest solidnie wykonany, odpowiednio zespawany i dosyć dobrze skręcony. Łatwo się go składa, jak i rozkłada, dzięki czemu przygotowanie się do występu zajmuje zdecydowanie mniej czasu.

 

 

 

 

Przewodnik zakupowy – Jaki kontrabas kupić?

 

Kontrabas nie jest tak popularny, jak skrzypce czy wiolonczela, co wynika m.in. z jego stosunkowo dużych gabarytów. To największy instrument smyczkowy, dlatego podróżowanie z nim nie zawsze jest łatwe. Niemniej jednak wyróżnia się on wyjątkowym brzmieniem. Poniższy poradnik polecamy osobom chcącym dowiedzieć się, jaki jest najlepszy kontrabas dla początkujących, jak i doświadczonych muzyków.

Rodzaje

Są dwa rodzaje kontrabasów, czyli klasyczne (akustyczne) i elektryczne. Te pierwsze są duże i stosunkowo ciężkie, ale mimo to większość osób od nich rozpoczyna swoją przygodę z muzyką. Model akustyczny jest lepszym wyborem dla muzyka bez doświadczenia, bo dzięki niemu można opanować podstawowe techniki gry i uniknąć złych nawyków, które nierzadko utrudniają dalszą edukację w szkole muzycznej. Kontrabasy elektryczne są wybierane głównie przez osoby grające muzykę rozrywkową. Ponieważ wydawane przez nie dźwięki można wzmocnić za pomocą odpowiedniego sprzętu, sprawdzają się podczas występów przed dużą publicznością, zwłaszcza na zewnątrz. Elektryczne modele nie mają pudła rezonansowego, a to oznacza, że są znacznie mniejsze.

 

Rozmiar

Większość instrumentów jest dostępna w kilku rozmiarach. Dotyczy to nie tylko gitar czy skrzypiec, ale i kontrabasów. Mniejsze modele są przeznaczone dla dzieci, a większe dla dorosłych. Jaki kontrabas wybrać, aby okazał się odpowiedni? Oto całkowite wymiary poszczególnych modeli:

  • 4/4 – wysokość – 195 cm i szerokość – 70,5 cm;
  • 3/4 – wysokość – 187 cm i szerokość – 67,4 cm;
  • 1/2 – wysokość – 172 cm i szerokość – 62 cm;
  • 1/4 – wysokość – 161 cm i szerokość – 57,7 cm;
  • 1/8 – wysokość – 144 cm i szerokość – 51,6 cm.

 

Materiał wykonania

Z czego powinien być wykonany kontrabas? Do produkcji tego typu instrumentów smyczkowych wykorzystuje się różne gatunki drewna, m.in.: klon świerk, heban czy sekwoję. Tanie modele niekiedy są zrobione ze sklejki. Pamiętajmy, że materiał wykonania kontrabasu ma istotny wpływ na jego brzmienie, a nie tylko trwałość. Pudło rezonansowe powinno być zabezpieczone jedną lub kilkoma warstwami lakieru. To sprawia, że instrument efektownie się prezentuje i dodatkowo wykazuje podwyższoną odporność na przetarcia i zarysowania.

 

Struny

Kontrabasowe struny zazwyczaj mają metalowy rdzeń. Owijka także może być wykonana z wybranego stopu metalu, ewentualnie czystych włókien. Istotne jest sprawdzenie, czy regulacja naprężenia każdej ze strun (czyli strojenie instrumentu) nie sprawi nam trudności. Aby się o tym przekonać, wystarczy przekręcić umieszczone przy ślimaku śrubki. Jeżeli mamy wrażenie, że stawiają one duży opór, lepiej poszukać innego modelu. Miejmy również na uwadze, że najlepszy kontrabas ma struny umieszczone na odpowiedniej wysokości. Jeżeli będą one zbyt nisko lub za wysoko, gra nie będzie w pełni komfortowa. Żeby sprawdzić, czy dany instrument jest właściwy pod tym względem, muzycy wsuwają mały palec pomiędzy struny a gryf.

Dodatkowe elementy w zestawie

Sam kontrabas to nie wszystko, gdyż do gry potrzebujemy też smyczka, który powinien być dołączony do kompletu. Niezbędna jest również kalafonia, czyli specjalna żywica zwiększająca przyczepność włosia smyczka do strun. Czasem razem z instrumentem otrzymujemy dodatkowo pokrowiec pozwalający na jego bezpieczny transport.

 

Kontrabasy w dobrych cenach

Zazwyczaj na zakup kontrabasu należy przeznaczyć od kilku do kilkudziesięciu tysięcy złotych. Nie ma dużego znaczenia, na jakiego rodzaju instrument się zdecydujemy, bo pod względem ceny modele akustyczne i elektryczne nie są zbyt zróżnicowane. Większe znaczenie w tej kwestii ma to, w jaki sposób wyprodukowano kontrabas. Instrumenty fabryczne (inaczej uczniowskie), czyli takie pochodzące z fabryki, są znacznie tańsze niż te manufakturowe, robione ręcznie przez lutników.

 

 

FAQ

 

P1: Czym się różni wiolonczela od kontrabasu pod względem dźwięku?

Wybierając instrument smyczkowy dla siebie, można zastanawiać się tym, czym się właściwie różnią. Zwłaszcza wiolonczela i kontrabas. Obydwa są wielkie i żeby na nich grać, trzeba je oprzeć na ziemi. Jak bardzo różnią się one od siebie? Należy zacząć od tego, że różnią się przede wszystkim barwą brzmienia. Wiolonczela poza graniem tenorem dobija również w bas, jednakże głównym głosem jest właśnie tenor. Poza możliwością grania na niej w zespole świetnie spisuje się również solo. Z kolei kontrabas jest podstawą basu w kwartecie smyczkowym. Z reguły nie wykorzystuje się go jako instrumentu solowego. Kontrabas jest również większy od wiolonczeli.

P2: Jaka jest różnica w kształcie wiolonczeli i kontrabasu? 

Wszystkie instrumenty smyczkowe są do siebie dość podobne, jednak różnią się kilkoma cechami. Podobnie jest z kontrabasem, którym gra się w orkiestrze, aby dodać trochę basu do kompozycji. Jak go można odróżnić od innych instrumentów, zwłaszcza wiolonczeli? Kontrabas jest największym instrumentem w kwartecie smyczkowym, po czym można głównie go odróżnić od innych. Z racji swoich gabarytów jest on stawiany na nóżce i opierany o ziemię. Jego budowa jest taka sama jak skrzypiec czy wiolonczeli. Ma on wielkie pudło rezonansowe o charakterystycznym kształcie, nóżkę, którą można oprzeć o ziemię, wcięcie po bokach w kształcie litery „c”, oraz dwa otwory przypominające literę „f”.

 

P3: Co to jest kontrabas?

Kontrabas jest znany od początków XVI wieku. Jednakże dziś można nie wiedzieć, na czym dokładnie polega jego działanie i czym on właściwie jest. Instrument ten jest hybrydą typowych instrumentów smyczkowych oraz violi da gamba. Początkowo mógł być zwykłą wiolonczelą o niższym strojeniu, jednakże pudło rezonansowe było jeszcze za małe, by móc osiągać tym instrumentem niskie tony. Zwiększono jego rozmiar i wyodrębniono go jako całkiem inny rodzaj skrzypiec. Gra on niskimi tonami, od nut E1 lub nawet C1, jednakże zdarzały się przypadki wykorzystania go w utworach do wydawania dźwięków o wysokości sięgającej nawet G3.

 

P4: Jak nagrać dźwięk kontrabasu?

Jeżeli zastanawiasz się, jak dobrze nagrać dźwięk wydobywający się z kontrabasu tak, by brzmiał on profesjonalnie, jest na to na szczęście kilka sposobów. Można zawsze spróbować nagrać jego dźwięk mikrofonem. Pamiętaj jednak, że musi być to dosyć dobry model, który wyłapie wszystkie tony pochodzące z instrumentu. Warto sprawdzić, jakie spektrum dźwięków obsługuje dany mikrofon oraz zbadać czystość jego dźwięku. Niestety, nie jest to rozwiązanie idealne. Aby dźwięk brzmiał klarownie, musimy nagrać go w pokoju, który jest dobrze wygłuszony. Potem dźwięk warto również obrobić w programie do edycji dźwięku. Jest też inna opcja, jeżeli kontrabas jest elektryczny i ma wyjście słuchawkowe, można nagrać jego dźwięk za pomocą specjalnego programu, dostarczanego przez jego producenta. Wtedy można być pewnym, że dźwięk będzie pochodził z bezpośredniego źródła, bez zakłóceń z otoczenia.

P5: Jak ciężki jest kontrabas?

Ciężar instrumentu zależy od kilku czynników. Ważną kwestią jest jednakże to, czy został on stworzony dla początkujących, bądź z myślą o profesjonalistach. Dla tych jednych waga może się zaczynać od około 10 kilogramów do 15 kilogramów. Sprzęty takie są wykonane głównie z taniego drewna, co sprawia, że są lekkie. Dla wymagających czegoś więcej, jakość idzie w parze z wagą. Ze skrzynią instrumenty potrafią ważyć od 35 do aż 65 kilogramów. Bez skrzyni ważą zdecydowanie mniej, lecz z futerałem również ważą dużo – dodatkowo 20 kilogramów.

 

 

Subskrybuj
Notify of
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments