Ostatnio aktualizowane: 28.04.24

 

Pianino to wyjątkowy instrument, dlatego nie ma nic dziwnego w tym, że wiele osób marzy, aby nauczyć się na nim grać. To wymaga wyboru odpowiedniego modelu, a nie zawsze jest to proste. Zakup pianina może ułatwić Ci przygotowane przez nas zestawienie najbardziej popularnych producentów. Sprawdź, które instrumenty którego z nich są godne uwagi.

Yamaha

Jeżeli zapytamy muzyków, jakie jest najlepsze pianino, prawdopodobnie większość z nich odpowie, że to instrument Yamaha. To bardzo znana marka muzyczna, która została założona w 1887 roku, a początkowo nosiła nazwę Nippon Gakki Company Ltd. Firma wyprodukowała pierwsze pianino w Japonii, a w 1904 roku oferowane przez nią instrumenty (także organy) nagrodzono Honorową Nagroda Główną na Targach Światowych zorganizowanych w Saint Louis w Stanach Zjednoczonych. To Yamaha wprowadziła na rynek pierwszy syntezator wyposażony w system MIDI, pozwalający na przekazywanie informacji między elektronicznymi instrumentami muzycznymi. W 1955 roku, kiedy Japonia przeżywała duży rozwój ekonomiczny, marka pojawiła się na rynku motoryzacyjnym jako Yamaha Motor Company. Obecnie jej działalność obejmuje też prowadzenie szkół muzycznych oraz innych ośrodków związanych z muzyką.

 

Kawai

Kawai to kolejny producent pianin wywodzący się z Japonii. Firma została założona z inicjatywy Koichi Kawai, który w 1927 roku stworzył Laboratorium Badawcze Instrumentów Muzycznych Kawai. Rok później na rynku pojawił się pierwszy instrument marki, był to fortepian. Z czasem w ofercie zaczęły pojawiać się inne produkty, takie jak harmonijki oraz organy piszczałkowe. Obecnie muzycy mają do wyboru wiele różnych pianin Kawai, w tym modele cyfrowe, a także specjalne statywy, słuchawki itp. Instrumenty wyróżniają się bardzo dobrą jakością wykonania, eleganckim designem oraz wykorzystaniem najbardziej nowoczesnych technologii.

Samick

Założona w 1958 roku marka Samick (wtedy Samick Pianos) początkowo specjalizowała się w produkcji pianin, a później także gitar akustycznych i elektrycznych. To koreańskie przedsiębiorstwo, które cieszy się dużym uznaniem muzyków na całym świecie. Od 1999 roku marka skupia się na produkcji pianin, a gitary elektryczne są sprzedawane pod nazwą Greg Bennett Guitars. Współpracuje ona z niemieckimi firmami, m.in. Bechstein i Seiler. Oferta Samick obejmuje różnorodne pianina, także przystosowane do potrzeb dzieci, które są dostępne w ciekawych wersjach kolorystycznych.

 

Petrof

Petrof to czeska firma produkująca fortepiany i pianina, jest bardzo popularna w całej Europie. Powstała ona w 1865 roku, a obecnie eksportuje instrumenty do 65 krajów na całym świecie. Założycielem marki był Anton Petrof, który w 1857 roku przeprowadził się do Wiednia i rozpoczął naukę w dziedzinie strojenia, naprawy oraz konstrukcji fortepianów. To on w 1864 roku zbudował pierwszy tego typu instrument koncertowy, a rok później zmienił stary warsztat ojca w swoją pracownię. Ciekawe jest to, że firma Petrof jest jedną z najstarszych w tej branży, a do tego należy do wąskiej grupy producentów oferujących fortepiany i pianina tworzone tradycyjną, ręczną metodą w systemie mistrzowskim. Instrumenty przypadły do gustu wielu znanym muzykom, do nich zalicza się Paul McCartney, David Helfgott i Regina Spector. Należy też wspomnieć o tym, że marce przyznano certyfikat Europejskiej Doskonałości.

 

Casio

Markę Casio założono w 1946 roku, jej siedziba mieści się w Japonii. To międzynarodowa firma prowadząca działalność w branży elektronicznej, która zajmuje się produkcją nie tylko instrumentów muzycznych, ale i zegarków, kas fiskalnych, kalkulatorów, projektorów, drukarek, słowników elektronicznych oraz palmtopów. Pierwszy instrument Casio pojawił się na rynku w 1980 roku, był to keyboard Casiotone 201. Dziś do wyboru mamy również m.in. pianina cyfrowe i hybrydowe, wyposażone w nowoczesne technologie.

Steinway & Sons

Amerykańsko-niemieckie przedsiębiorstwo Steinway & Sons, założone w 1853 roku w Nowym Jorku, specjalizuje się w ręcznej produkcji fortepianów i pianin. Od 1995 roku wchodzi ono w skład grupy Steinway Musical Instruments, która oferuje również instrumenty perkusyjne, dęte i smyczkowe. Założycielem firmy był niemiecki emigrant Henry Engelhard Steinway, który swój pierwszy fortepian zbudował jeszcze przed wyjazdem do Stanów Zjednoczonych. Z czasem mężczyzna udoskonalał tworzone przez siebie instrumenty razem z synami, w ten sposób firma opatentowała aż 114 innowacyjnych rozwiązań. Marka zdobyła bardzo dużą popularność m.in. dzięki wystawie w Paryżu w 1876 roku, kiedy to jeden z jej fortepianów zdobył medal Grand Gold Medal of Honor (za technikę wykonania oraz niepowtarzalną stylistykę). Instrumenty Steinway & Sons szybko zdobyły uznanie najlepszych pianistów na świecie.

 

Feurich

Feurich to niemiecka firma produkująca pianina, a także fortepiany (jest jedną z najstarszych na świecie). Jej fabryka mieściła się w mieście, które podczas II wojny światowej zostało całkowicie zniszczone. W czasach istnienia żelaznej kurtyny jej założyciel postanowił przenieść się do Niemiec Zachodnich i w ten sposób powstała nowa siedziba firmy. Od tamtej pory oferuje ona bardzo ekskluzywne instrumenty, których jakość utrzymuje się na najwyższym poziomie. Zdobyły one nawet prestiżową, francuską nagrodę Diapason D’or.

 

 

Ostatnio aktualizowane: 28.04.24

 

Osoby chcące nauczyć się grać na instrumencie bardzo często wybierają pianino. Jest ono znacznie mniejsze niż fortepian, a zdobyte umiejętności można wykorzystać również na zwykłym keyboardzie. Jeśli potrzebujesz wskazówek, które ułatwią Ci naukę, znajdziesz je poniżej. Przydadzą się one zarówno osobom uczęszczającym do szkoły muzycznej, jak i tym uczącym się samodzielnie w domu.

Nauka nut

Jednym z pierwszych etapów nauki gry na pianinie jest poznanie nut. Początkowo może to wydawać się skomplikowane, ale są sprawdzone sposoby, aby nieco to sobie ułatwić. Ucząc się nut, warto wykorzystywać alfabet, zaczynając nie od A, tylko C: C, D, E, F, G, A, H (potem następuje powrót do C). Tak można szybko zapamiętać kolejność dźwięków. Innym sposobem jest zapamiętanie na początek dwóch nut, przykładowo C i G. Później stopniowe uczenie się, gdzie należy umieścić pozostałe dźwięki na pięciolinii, nie będzie już tak męczące. Niektórzy nauczyciele radzą, aby po prostu ustawić zapis nutowy na stojaku i zacząć grać. Przypomina to nieco naukę języków obcych, kiedy bierzemy w dłonie obcojęzyczną książkę i zaczynamy ją czytać. Jeśli dana nuta będzie kilka razy pojawiać się w pierwszych taktach, szybciej zapamiętamy przypisaną jej literę oraz miejsce na pięciolinii.

Koordynacja ruchu rąk

Wielu początkujących muzyków przekonuje, że w pierwszym etapie nauki gry na pianinie największą trudność sprawiało im skoordynowanie ruchów prawej i lewej dłoni. Na to nie ma jednej, sprawdzonej metody, więc pozostaje nam cierpliwe ćwiczenie. Najpierw możemy grać każdą ręką osobno, a dopiero potem zaangażować obie naraz, początkowo w nieco wolniejszym tempie. Im częściej będziemy ćwiczyć, tym szybciej uświadomimy sobie, że tak naprawdę nie musimy ściśle kontrolować, co robi prawa, a co lewa dłoń. Jeżeli opanujemy podstawy, tak naprawdę nasze ręce będą wiedzieć, w które klawisze trzeba trafić, aby wydobyć poszczególne dźwięki, nawet jeśli zamkniemy oczy i nie będziemy patrzeć na instrument.

 

Praca nad utworem

Kiedy już nauczymy się, jak zapisywać i odczytywać nuty na pięciolinii, a także grać utwory we wskazanym tempie obiema dłońmi, możemy dobrze je dopracować. Co to oznacza? Powinniśmy popracować nad trzema istotnymi elementami: dynamiką i artykulacją, stylem oraz interpretacją. Trudno jednoznacznie określić, ile czasu nam to zajmie, bo to zależy od wielu czynników, m.in. stopnia trudności utworu. Warto przy tym pamiętać, czym są poszczególne elementy. Dynamika to siła natężenia dźwięku, metoda odegrania zapisanych nut (cicho lub głośno), a artykulacja to sposób łączenia dźwięków. Styl to część interpretacji, zazwyczaj jest on narzucony przez autora utworu, gdyż jest dostosowany do jego twórczości, epoki, w jakiej żył itp. Niemniej jednak podczas gry nie można zapomnieć o własnej interpretacji, do każdego utworu powinniśmy wnieść część swojego sposobu jego rozumienia.

 

Nagrywanie i odsłuchiwanie utworów

Kiedy jest odpowiedni moment na to, aby uznać, że potrafimy zagrać dany utwór? Jest on opanowany, kiedy gramy go bez żadnych pomyłek, w odpowiednim tempie, przy rozluźnionych dłoniach i całkowitej kontroli dynamiki. Jeżeli mamy, co do tego wątpliwości, najlepiej nagrać swoją grę, a później odsłuchać. Co ważne, nie musimy uczyć się wszystkich melodii na pamięć, możemy wybrać przykładowo, co piąty utwór ze zbioru. W ten sposób zbudujemy swój repertuar, który później będziemy mogli zaprezentować rodzinie czy znajomym, bez potrzeby szukania zapisu nutowego.

 

Dużo cierpliwości

Chcąc nauczyć się grać na pianinie, należy uzbroić się w cierpliwość. Wiele osób zniechęca się po kilku miesiącach, ale powodem nie zawsze jest brak czasu czy talentu, tylko za mało motywacji. Musimy być świadomi, że czasami nauka będzie bardzo trudna, ale płynnie zagrane utwory znanych pianistów na pewno będą odpowiednią nagrodą za dotychczasowy wysiłek. Jak twierdzą specjaliści, nigdy nie jest za późno, aby nauczyć się grać na pianinie. Oczywiście prawdopodobnie nie zostaniemy sławnymi wirtuozami, jeżeli naukę rozpoczniemy jako dorośli, jednak z pewnością nie będziemy mieć problemu z opanowaniem wymaganych podstaw. Gra na pianinie pozytywnie wpłynie na funkcjonowanie naszego mózgu, koncentrację i pamięć, może się również stać dobrym sposobem na relaks. Najważniejsze jest to, żeby nie poddawać się mimo początkowych porażek.

Konsultacje z profesjonalistą

Dobre pianino i motywacja czasami nie wystarczą, aby płynnie nauczyć się grać. Nawet jeśli postanowiliśmy uczyć się samodzielnie w domu, warto co pewien czas porozmawiać z profesjonalnym nauczycielem. To pozwoli rozwiać wszystkie wątpliwości, poza tym możemy się przekonać, czy w pełni opanowaliśmy podstawowe techniki gry. Może się zdarzyć, że np. nauczyliśmy się nieodpowiednio układać dłonie na klawiaturze, co później może utrudnić płynne wykonywanie trudniejszych utworów. Podczas konsultacji z profesjonalistą możemy też otrzymać porady dotyczące kolejnych melodii do ćwiczeń.

 

 

 

Ostatnio aktualizowane: 28.04.24

 

Jest wiele stosunkowo łatwych utworów, których może nauczyć się początkujący pianista. Co ciekawe, nie są to tylko melodie skomponowane przez znanych na całym świecie wirtuozów, ale i np. muzyka popularna. Szukasz nieskomplikowanych piosenek do zagrania na pianinie? W takim razie zajrzyj do artykułu, który przygotowaliśmy.

Dla Elizy – Ludwig van Beethoven

Dla Elizy to jedna z najbardziej znanych muzycznych miniatur fortepianowych, jaką skomponował Ludwig van Beethoven, niemiecki pianista i ostatni z tzw. klasyków wiedeńskich. Kompozycja została opublikowana w 1865 roku, a za tytuł odpowiada jej odkrywca, Ludwig Nohl. Ciekawe jest to, że do tej pory nie udało się odkryć, kim była tytułowa Eliza. Pojawiają się teorie, że oryginalny tytuł brzmiał: Für Therese, a utwór został skomponowany dla córki jednego z wiedeńskich lekarzy i jednocześnie znajomej Beethovena, Therese Malfatti. Pianista oświadczył się jej, jednak kobieta go odrzuciła, a sześć lat później wyszła za mąż za szlachcica. Pojawiają się również przypuszczenia, że Elizą może być słynna Nieśmiertelna Ukochana, do której kompozytor napisał list (List do Nieśmiertelnej Ukochanej), ale jej tożsamości nigdy nie udało się ustalić. Dla Elizy to melodia o budowie ABACA, utrzymana w metrum 3/8. Popularny motyw melodyczny można z łatwością zagrać prawą ręką.

Let It Be – The Beatles

Rockowa ballada brytyjskiego zespołu The Beatles, Let It Be, to utwór, który może zagrać każdy początkujący pianista. Paul McCartney zaczął pisać tę piosenkę w 1968 roku, kiedy jego grupa nagrywała Biały Album, jednak ukończył ją dopiero na przełomie 1969 i 1970 roku. Utwór znalazł się na płycie o tym samym tytule (był to ostatni studyjny album The Beatles). Ballada jest ostatnim singlem zespołu, który został wydany przed jego oficjalnym rozpadem. Początkowo fani interpretowali, że jest to utwór skierowany do Maryi, gdyż już w pierwszej zwrotce pojawiają się słowa: When I find myself in times of trouble

Mother Mary comes to me. Jednak w jednym z wywiadów Paul McCartney zdradził, że mówił o swojej matce, która zmarła na raka, gdy miał 14 lat. Kiedyś kobieta przyśniła się muzykowi i dodawała mu otuchy, mówiąc, że wszystko będzie dobrze. Ballada Let It Be jest napisana w tonacji D-dur, a główne akordy to: C-G-Am-F, C-G-F-C.

 

Waltzing Matilda – Banjo Paterson

Australijska piosenka Waltzing Matilda była już wiele razy proponowana na hymn narodowy Australii. Autorem słów jest Banjo Paterson, tzw. poeta buszu i dziennikarz (napisał je w 1895 roku). Bohaterem utworu jest włóczęga. Zatrzymał się on przy małym stawie, żeby przygotować herbatę w cieniu eukaliptusa. W międzyczasie do wodopoju podeszła owca, a mężczyzna ją porywa i ukrywa. Później w okolicach stawu pojawiają się trzej policjanci na koniach razem z właścicielem zwierzęcia, a kiedy odkrywają, kto stoi za kradzieżą, włóczęga wskakuje do wody i tonie. Każdy, kto później pojawi się w tym miejscu, może usłyszeć ducha mężczyzny śpiewającego refren, który jest zaproszeniem do wspólnego wędrowania. Utwór nie jest łatwy do zrozumienia nawet dla osób biegle posługujących się językiem angielskim. Wynika to z tego, że pojawiają się w nim specyficzne, australijskie zwroty. Waltzing Matilda to melodia, która dla Australijczyków jest bardzo ważna, ponieważ wyraża ich zamiłowanie do wolności oraz włóczęgi. Opiera się ona na akordach: C-G-Am-F, D-A-Bm-G. Utwór można grać w pojedynkę lub w parze, może to być bardzo dobre ćwiczenie na zwiększenie sprawności dłoni.

El Cóndor Pasa – Daniel Alomía Robles

El Cóndor Pasa to peruwiańska ballada, którą w 1913 roku skomponował muzykolog Daniel Alomía Robles. Tytuł jest tłumaczony jako Przelot kondora lub Przelatujący kondor. Utwór jest też zarzuelą (to rodzaj musicalu). Jej akcja toczy się w kopalni Cerro de Pasco, mówi o konflikcie między Indianami i ich europejskimi panami, tzw. sajones. Właściciel tego miejsca zostaje zabity, ale wkrótce zastępuje go inny mężczyzna, który jest równie stanowczy i żądny władzy. Tytułowy kondor symbolizuje wolność. Oryginalne słowa ballady zostały napisane w języku Imperium Inków, keczua, który nawet obecnie jest używany przez rdzennych mieszkańców Peru. W pieśni autor wzywa kondora, aby pomógł mu wrócić do królestwa Machu Picchu. Uważa się, że El Cóndor Pasa to najbardziej znana pieśń peruwiańska, do czego przyczynił się m.in. cover nagrany przez rockowy duet Simon i Garfunkel w 1970 roku. Żeby zagrać tę melodię na pianinie, wystarczy opanować dwa akordy, G i Em. Jest to bardzo dobry utwór do ćwiczeń dla osób początkujących, można szybko się go nauczyć.

Jeśli szukasz nowego hobby, zastanów się nad nauką gry na instrumencie. To nie tylko poprawia koncentrację, pamięć i koordynację, ale też pozwala się odstresować i wyrazić siebie. Możesz kupić tanio pianino i zacząć ćwiczenia. Jeśli uzbroisz się w cierpliwość, na pewno wkrótce zagrasz bezbłędnie wszystkie zaproponowane przez nas utwory.

 

 

 

Ostatnio aktualizowane: 28.04.24

 

Osobom zapytanym o najlepszych muzyków i kompozytorów grających i tworzących muzykę na fortepianie, często na myśl przychodzą wyłącznie mężczyźni. Wszyscy znają Fryderyka Chopina i wiedzą, jak wielką rolę odegrał w muzyce klasycznej. Nierzadko jednak zapominamy, że wśród wybitnych muzyków jest również wiele kobiet. Z tego powodu przedstawiamy listę kilku najlepszych pianistek na świecie.

 

Martha Argerich

Urodzona w Buenos Aires w 1941 roku Martha Argerich to jedna z najsłynniejszych pianistek na świecie. W wieku trzech lat rozpoczęła naukę u lokalnej nauczycielki muzyki, a jej pierwszym instrumentem był fortepian. Argerich szybko odkryła w sobie pasję do muzyki klasycznej. Już jako 8-latka zagrała swój pierwszy koncert, a kilka lat później przeniosła się do Europy. Tam miała ona okazję szkolić się u wybitnych nauczycieli gry na fortepianie. W 1965 roku pianistka wygrała VII Międzynarodowy Konkurs Pianistyczny im. Fryderyka Chopina. Po tym wydarzeniu jej kariera szybko się rozwinęła i Argerich nagrała swoją pierwszą płytę. Od ponad 30 lat gra jedynie muzykę kameralną przeznaczoną dla niewielkich zespołów. Argentyńska pianistka to postać kontrowersyjna, w 1980 roku opuściła jury Konkursu Chopinowskiego po wyeliminowaniu jednego z uczestników. Jest to jednak zdolna i wybitna postać w świecie muzyki.

 

Khatia Buniatishvili

Khatia Buniatishvili to francuska pianistka, która dopiero rozpoczyna swoją karierę na scenie muzyki klasycznej, ale już zdołała osiągnąć kilka sukcesów. Uważana jest za niezwykle charyzmatyczną wykonawczynię, która oczarowuje publiczność swoimi koncertami. Francuska pianistka znana jest z tego, że stara się przybliżyć muzykę klasyczną współczesnemu odbiorcy. W tym celu współpracowała między innymi z zespołem muzycznym Coldplay, a także z łyżwiarzami występującymi w show o nazwie Art on Ice.

Anna Fedorova

Ukraińska pianistka Anna Fedorova urodziła się w 1990 roku. Jej rodzice byli muzykami i nauczycielami, dlatego fortepian towarzyszył jej od wczesnego dzieciństwa. Fedorova rozpoczęła naukę gry na tym instrumencie w wieku pięciu lat, a rok później po raz pierwszy wystąpiła publicznie. Studiowała we Włoszech i w Londynie, dlatego szybko zyskała międzynarodową sławę. Pianistka zagrała kilkadziesiąt koncertów w najlepszych filharmoniach na świecie i brała udział w wielu prestiżowych konkursach. Krytycy chwalą jej talent i przewidują, że kariera młodej ukraińskiej pianistki jeszcze bardziej się rozwinie.  

 

Imogen Cooper

Angielska pianistka Imogen Cooper urodziła się w Londynie w 1949 roku. Od dzieciństwa interesowała się grą na instrumencie, dzięki swojej matce, która z zawodu była muzykologiem. Cooper studiowała grę na fortepianie we wszystkich najważniejszych centrach muzyki klasycznej w Europie — w Wiedniu, Paryżu i Londynie. W 2007 roku otrzymała Order Imperium Brytyjskiego za swoją działalność w dziedzinie życia społeczno-kulturalnego. Angielska pianistka znana jest przede wszystkim ze swoich interpretacji utworów kompozytorów epoki romantyzmu. Jej wykonanie Melodii węgierskiej Schuberta uznawane jest za najlepsze na świecie.

 

Myra Hess

Myra Hess to angielska pianistka urodzona w 1890 roku. W wieku 12 lat zdołała uzyskać stypendium na prestiżowej Królewskiej Akademii Muzycznej. Jeszcze jako nastolatka, w 1907 roku, zadebiutowała publicznie. Hess wystąpiła wtedy ze znanym wówczas dyrygentem sir Thomasem Beechamem. Podczas wojny, w latach 40. była bardzo aktywna zawodowo. W tamtym okresie, ze względów bezpieczeństwa nie można było organizować dużych wydarzeń w przeznaczonych do tego salach koncertowych. Hess wpadła więc na pomysł, aby zorganizować serię koncertów w National Gallery w Londynie. Ostatecznie pianistka grała tam przez ponad 6 lat i łącznie dała ok. 150 występów.

Hania Rani

Hanna Raniszewska, występująca pod pseudonimem Hania Rani, to polska pianistka, wokalistka i kompozytorka. Ukończyła Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina i od tamtego czasu wykonuje muzykę klasyczną, w którą wplata elementy z gatunku pop. W 2019 roku wydała ona pierwszą solową płytę, która została wyprodukowana przez brytyjską wytwórnię Gondwana Records. Hania Rani współpracuje z wieloma znanymi artystami, między innymi z wiolonczelistką Dobrawą Czocher. Gra również koncerty w całej Europie, gdzie jest przyjmowana z entuzjazmem. Krytycy i fani doceniają jej muzykę, która łączy w sobie elementy dwóch, pozornie przeciwnych sobie gatunków.

 

Helene Grimaud

Urodzona w 1969 roku francuska pianistka Helene Grimaud, rozpoczęła naukę gry na fortepianie, mając 9 lat. Studiowała w paryskim konserwatorium muzycznym, a w 1985 roku otrzymała nagrodę za swoją interpretację utworu Siergieja Rachmaninowa. Grimaud jest przede wszystkim interpretatorką, nie tworzy własnych kompozycji, ale odtwarza znane dzieła na swój sposób. Ciekawe jest, że pianistka jest synestetką, co oznacza, że potrafi odczuwać jedno doświadczenie dwoma zmysłami. W przypadku Grimaud przejawia się to „barwnym słyszeniem”, które sprawia, że zasłyszane dźwięki powodują wrażenie dostrzegania konkretnej barwy. Sama pianistka mówi, że umiejętność ta pozwala jej lepiej zapamiętywać nuty w poszczególnych utworach. Zdolność synestezji Grimaud odkryła u siebie w wieku 11 lat, kiedy wykonywała utwór Bacha, Preludium Fis-dur. Jej interpretacja kompozycji Brahmsa, wykonana w 2005 roku, wzbudziła zachwyt wśród krytyków i uważana jest za jedną z najlepszych w historii muzyki klasycznej.

 

 

Ostatnio aktualizowane: 28.04.24

 

Coroczne konkursy, odbywające się w najważniejszych salach koncertowych na świecie, wyłaniają najlepszych pianistów spośród kilkudziesięciu kandydatów. Jednak wybitni pianiści to nie tylko współcześni artyści, ale także dawni twórcy, którzy ukształtowali muzykę klasyczną. W tym artykule przedstawiamy listę najlepszych pianistów w historii.

Ludwig van Beethoven

Jeden z najważniejszych wirtuozów fortepianu, Ludwig van Beethoven to prekursor romantyzmu w muzyce klasycznej. Urodził się w 1770 roku w Bonn i mając 4 lata zaczął przejawiać zdolności muzyczne. Beethoven zagrał swój pierwszy koncert w wieku siedmiu lat, a rodzina, widząc jego talent, starała się zdobyć dla niego najlepszy fortepian do ćwiczeń. Niemiecki pianista zapisał się w historii jako jedna z najwybitniejszych postaci w muzyce klasycznej i romantycznej. To on wyznaczył nowe kierunki rozwoju dziedziny sztuki, którą uprawiał. Beethoven był również wybitnym kompozytorem, w swoich utworach potrafił oddać nie tylko uczucia, ale przede wszystkim najważniejsze wartości, takie jak wolność, godność i szczęście. Jego kompozycje poruszały i na długo zapadały w pamięci publiczności. Pianista należał do tak zwanych klasyków wiedeńskich, grupy trzech wybitnych kompozytorów, w skład której wchodzą też Mozart i Haydn.

 

Ferenc Liszt

Ferenc Liszt to węgierski pianista, który stał się symbolem epoki romantyzmu w muzyce. Oprócz komponowania utworów zajmował się także filozofią, polityką i pisarstwem. Jako dziecko był niezwykle słaby i chorowity, jednak nie powstrzymało go to od ćwiczenia gry na fortepianie. Jako 9-latek zagrał swój pierwszy publiczny koncert, na którym obecny był Fryderyk Chopin. Talent Liszta zachwycił węgierskich arystokratów, którzy umożliwili mu wyjazd do Wiednia. Młody pianista zyskiwał coraz większą popularność i zapoznawał się z najważniejszymi osobistościami świata muzyki. W ciągu swojej długiej kariery Liszt stworzył poemat symfoniczny, nowy gatunek, który przedstawiał konkretną treść. Zwykle nie miał on określonej budowy, oparty był jedynie na wymogach fabuły, na której bazował. Podczas gry na fortepianie, węgierski muzyk lubił eksperymentować z techniką, w efekcie czego obalił znane dotychczas struktury tonalne.

Artur Rubinstein

Polski pianista żydowskiego pochodzenia, Artur Rubinstein to jeden z najwybitniejszych muzyków XX wieku. Urodził się w 1887 roku i przez 80 lat swojej kariery zagrał ponad 6000 koncertów na fortepianie. Rubinstein odtwarzał i interpretował przede wszystkim muzykę takich klasyków, jak Fryderyk Chopin, Franz Schubert, czy Johannes Brahms. Jego pierwsze wystąpienia publiczne miały miejsce, gdy miał on 7 lat. Pianista zagrał w Beethoven Saal w Berlinie w 1900 roku i był to przełomowy moment w jego karierze. Od tamtego czasu występował w wielu znanych salach koncertowych w Europie i Stanach Zjednoczonych. W czasie wojny mieszkał w USA, ale dotkliwie odczuł skutki niemieckich zbrodni, w wyniku których stracił niemal całą rodzinę. W proteście przeciwko dramatycznym wydarzeniom lat 40. nigdy nie wystąpił w ówczesnych RFN i NRD.

 

Siergiej Rachmaninow

Urodzony w 1873 roku Siergiej Rachmaninow to wybitny rosyjski pianista i kompozytor. Zdobył wykształcenie muzyczne w prestiżowych konserwatoriach w Petersburgu i Moskwie, gdzie poznał kompozytora Piotra Czajkowskiego. Stał się on dla Rachmaninowa mentorem i nauczycielem. Po śmierci Czajkowskiego rosyjski pianista napisał utwory ku jego pamięci i już do końca życia tworzył muzykę inspirowaną twórczością swojego mentora. Rachmaninow na początku swojej kariery doznawał wielu niepowodzeń, co odbijało się na jego zdrowiu psychicznym. Dopiero po 1900 roku pianista zaczął zdobywać coraz większą popularność, a jego utwory zyskały uznanie krytyków.

 

Leif Ove Andsnes

Leif Ove Andsnes to norweski pianista, który uważany jest za jednego z najwybitniejszych współczesnych muzyków klasycznych. Pobierał nauki w Konserwatorium w Bergen i jako 17-latek zadebiutował na scenie. W swojej karierze zdobył on wiele nagród, między innymi Gramophone Hall of Fame w 2013 roku. Andsnes otrzymał również honorowe doktoraty na prestiżowych uczelniach w Nowym Jorku i rodzinnym Bergen. Norweski pianista współpracuje obecnie ze znanymi orkiestrami światowych filharmonii. Za jego największe osiągnięcie krytycy uważają projekt zatytułowany „The Beethoven Journey”. Było to tournée, które trwało cztery sezony i objęło 27 krajów. Andsnes zagrał wtedy łącznie 230 koncertów, podczas których odtworzył najbardziej znane utworu Ludwiga van Beethovena. Pianista nagrywa również wiele płyt, w ciągu całej swojej kariery wydał ich ponad 30. Obecnie koncertuje i udziela lekcji gry na fortepianie.

Claudio Arrau

Chilijski pianista Claudio Arrau uznawany był za „cudowne dziecko”. W wieku 10 lat podjął naukę w Konserwatorium Sterna w Berlinie. Arrau ukończył je w 1918 roku i natychmiast rozpoczął koncertowanie w Europie. Jego kariera zaczęła się dynamicznie rozwijać i już po dwóch latach wrócił do rodzinnej Ameryki, gdzie zagrał koncerty w Chile i Argentynie. W historii muzyki Arrau zapisał się jako genialny interpretator utworów romantycznych, który wyróżniał się doskonałą techniką gry i płynnością przechodzenia w poszczególne frazy.

 

 

Ostatnio aktualizowane: 28.04.24

 

Akordeony to mało popularne instrumenty, które rzadko pojawiają się w wielkich salach koncertowych. Jednocześnie, są jednymi z najdroższych sprzętów muzycznych, obok harf czy fortepianów. W poniższym artykule znajdziesz przykłady najdroższych na świecie akordeonów, które sprzedano za niezwykle wysokie sumy. Wyróżniała je precyzja wykonania, zastosowane materiały, kunszt i marka.

 

Akordeon Mythos, firmy Pigini

Firma Pigini, założona ponad 70 lat temu, zajmuje się produkcją wysokiej jakości akordeonów. Jej prawdopodobnie najbardziej znanym produktem jest model Mythos, który skonstruował Gino Pigini w roku 1991. Sprzęt jest efektem współpracy włoskiej firmy z rosyjskimi producentami instrumentów. Mythos został zaprezentowany światu na Międzynarodowym Konkursie Akordeonowym im. Hugo Herrmana. Cechą charakterystyczną akordeonu są wykonane ręcznie stroiki, które zostały przytwierdzone bezpośrednio do głośnicy. Obecnie model Mythos kosztuje ponad 160 000 zł. Doceniany jest w środowisku muzycznym za możliwość wydobycia niepowtarzalnych dźwięków. Brzmienie, które można uzyskać, grając na modelu Mythos, jest bogate, głębokie i delikatne. Cena akordeonu firmy Pigini jest wynikiem użycia wysokiej jakości, drogich materiałów zarówno do stworzenia obudowy instrumentu, jak i jego wewnętrznych elementów. Całość wyprodukowana jest z niezwykłą dbałością, a w procesie projektowania modelu Mythos brali udział nie tylko rzemieślnicy, ale także sami muzycy. W efekcie akordeon firmy Pigini to precyzyjnie wykonany instrument, który pozwala na zagranie każdej melodii. Znawcy i muzycy zdają sobie sprawę z wyjątkowości modelu, dlatego cena, jaką trzeba za niego zapłacić, wydaje się uzasadniona. Akordeon Mythos to rzadkość na rynku, dlatego możliwość jego zakupu to niespotykana okazja.  

Akordeon Hohner Gola

Akordeon z serii Gola firmy Hohner to jeden z najbardziej pożądanych instrumentów na rynku muzycznym. Przede wszystkim ze względu na użyte do produkcji materiały, starannie wyselekcjonowane i obrobione z wykorzystaniem tradycyjnych technik rzemieślniczych. Instrument Gola zasłynął między innymi dzięki grupie The Beatles, kiedy w 1967 roku członkowie zespołu nagrywali program dla stacji BBC. Podczas prób jeden z reporterów uchwycił na zdjęciu Johna Lennona, ćwiczącego na akordeonie Gola. Nazwa instrumentu pochodzi od nazwiska włoskiego rzemieślnika, który wytwarzał dopracowane sprzęty muzyczne. Firma Hohner postanowiła stworzyć akordeon klawiszowy, który spełni oczekiwania najlepszych muzyków na świecie. Gola to połączenie jakości, najlepszych materiałów i czysto brzmiących dźwięków. Obecnie produkowane modele z tej serii są indywidualnie dopasowane do użytkownika, ale z wysokim standardem wiąże się także cena. Akordeony Gola to wydatek ok. 120 000 zł. Wielu muzyków chętnie wybiera produkty firmy Hohner, ponieważ mają pewność, że wszystkie modele zostały wykonane z dużą starannością. W procesie produkcyjnym ważny jest każdy etap, od projektowania po wykończenie. Twórcy instrumentów Hohner to doświadczeni rzemieślnicy, którzy poświęcają wiele godzin na stworzenie wysokiej jakości produktów.  

 

Akordeon Weltmeister Supita

Supita to model akordeonu firmy Weltmeister, zaprojektowany z myślą o występach solowych na scenach dużych sal koncertowych. Przedsiębiorstwo to znany na rynku muzycznym producent instrumentów, który zapewnia wysokiej jakości produkty. Głosy w modelu Supita wykonywane są ręcznie, co zapewnia czysty i ładnie brzmiący dźwięk. Miech został skonstruowany w taki sposób, aby zmniejszyć przepływ powietrza. W efekcie zredukowano wysokie tony, umożliwiając muzykom wydobycie z instrumentu brzmienia o ciepłej i głębokiej barwie. Akordeon jest dopracowany w każdym szczególe, dla firmy Weltmeister nie liczy się tylko strona techniczna instrumentu, ale także jego wygląd. Czarno-biała kolorystyka nawiązuje do klasycznych modeli. Obecnie można zakupić go w cenie od 30 000 do aż 80 000 zł. Koszt instrumentu zależy od roku produkcji i wykorzystanych materiałów, ale modele Supita należą do jednych z najdroższych na świecie.  

 

Akordeon Hohner Morino IV

Firma Hohner wsławiła się nie tylko akordeonami z serii Gola, ale także instrumentem o nazwie Morino IV. Wyposażony jest on w specjalną komorę, która nadaje szlachetnej barwy wydobywającym się dźwiękom. Z tego powodu model Morino IV należy do akordeonów kanałowych. Nadaje się nie tylko do występów solowych, ale także do gry w orkiestrze. Po stronie melodycznej umieszczonych zostało 41 przycisków, po przeciwnej, basowej, jest ich 120. Wysokie dźwięki zostały zredukowane w modelu Morino IV, a dodatkowa komora, zwana również cossotto, umożliwia osiągnięcie ciepłego, niskiego brzmienia. Najstarsze modele można znaleźć za 70 000 zł.

Akordeon Castagnari Magic 30

Akordeon Castagnari Magic to włoski instrument, na którym gra jest płynna i łatwa. Dodatkową zaletą modelu jest jego lekkość. Wykonany jest ręcznie z delikatnego drewna, dzięki czemu cała konstrukcja waży niewiele. Akordeon został zaprojektowany jako instrument chromatyczny. Po stronie melodycznej ma 72 przyciski, a po stronie basowej 96. Model Magic 30 jest jednym z najlepszych instrumentów firmy Castagnari. Jego cena jest jednak wysoka, ponieważ wykonany został z wysokiej jakości materiałów i wykończony z dbałością o detale. Koszt akordeonu Magic 30 firmy Castagnari to ok. 30 000 zł. 

 

 

 

Ostatnio aktualizowane: 28.04.24

 

Umiejętność gry na fortepianie daje wiele możliwości. Opanowanie nut oraz dobra synchronizacja obu dłoni pozwalają grać także na innych instrumentach klawiszowych. Jak się okazuje, większość słynnych kompozytorów była jednocześnie pianistami. Które nazwiska już na zawsze zapisały się wśród autorów muzyki poważnej komponowanej na fortepianie? 

 

Georges Bizet

Alexandre César Léopold Bizet, znany jako Georges Bizet, urodził się 25 października 1838 roku w Paryżu we Francji. Pochodził on z rodziny o muzycznych korzeniach. Jego matka była pianistką, ojciec kompozytorem i nauczycielem śpiewu. Od początku życia rodzice byli dla muzyka wzorem do naśladowania oraz stali się jego pierwszymi nauczycielami. Pierwsze lekcje brał w wieku 4 lat. Dopiero gdy ukończył 10. rok życia, dostał się do paryskiego konserwatorium. W czasie studiów gry na organach i fortepianie jego nauczycielami byli Charles Gounod oraz Fromental Hàlevy. Pierwsze dzieło kompozytorskie mężczyzny, „Symfonia C-dur” powstało w 1855 roku, a dwa lata później otrzymał nagrodę z rąk Jakuba Offenbacha za jednoaktową operetkę „Le Docteur Miracle”. Po przyznaniu prestiżowej nagrody Grand Prix de Rome otrzymał szansę na wyjazd na stypendium do Włoch. W Rzymie kompozytor zaczął tworzyć dzieła, takie jak utwór religijny „Te Deum”, operę buffa „Don Procopoio” oraz odę „Vasco da Gama”. Po śmierci matki w 1860 roku Georges Bizet przyjechał do rodzinnego Paryża. Wówczas powrócił do tworzenia nowych aranżacji na fortepian, wzorując się na dziełach innych kompozytorów. W 1867 roku napisał kompozycję operową „Piękne dziewczę z Perth”. Najsłynniejsze dzieło kompozytora powstało w 1873 roku, była to inspirowana folklorem hiszpańskim opera “Carmen”. Dwa lata po premierze kompozytor zmarł z powodu ataku serca. 

Bedřich Smetana

Bedřich Smetana to jeden z najwybitniejszych kompozytorów pochodzących z Czech. Mężczyzna urodził się na terenie Cesarstwa Austrii 2 marca 1824 roku. Jego twórczość jest kojarzona ze specyficzną muzyką wywodzącą się z Czech. W dzieciństwie Bedřich Smetana uczył się gry na skrzypcach i fortepianie. Dopiero w wieku 16 lat rodzice zdecydowali, że młody chłopak pojedzie do Czech i tam podejmie pierwsze studia muzyczne. W Pradze Bedřich udzielał lekcji jako nauczyciel muzyki, a następnie otworzył własną szkołę muzyczną. W 1874 roku stracił słuch w wyniku zapalenia kości, jednak wciąż komponował. Do najsłynniejszych dzieł kompozytora powstałych w czasie, gdy nie słyszał, należą: cykl „Moja Ojczyzna” (1872-79), kwartety smyczkowe „Z mojego życia” (1876) oraz inne utwory skomponowane na fortepian, polki, a także tańce czeskie. Inne znane melodie to „Dwie wdowy”, „Libusza” czy „Czarcia ściana”. W 1883 roku kompozytor trafił do szpitala z problemami psychicznymi, a rok później zmarł w Pradze. 

 

Pierre Boulez

Pierre Boulez urodził się 26 marca 1925 roku w Montbrison we Francji. Od najmłodszych lat brał lekcje gry na fortepianie, jednak początkowo wiązał swoją przyszłość z matematyką. Dopiero w 1942 roku po przeprowadzce do Paryża poświęcił się muzyce. W trakcie nauki mężczyzna uczęszczał na różne zajęcia, w tym na analizę muzyczną prowadzoną przez O. Messiaena. Wykorzystał wówczas swoje umiejętności matematyczne, tworząc nowe koncepcje struktury i inne formy muzyczne. Przykładem jego twórczości są „Młot bez mistrza” oraz „Structures I”. W latach 1955 – 1957 skomponował dzieło pt. „III Sonata fortepianowa”. W późniejszym okresie tj. latach 70. XX wieku stworzył wiele znanych utworów, takich jak: musical „Ainsi parla Zarathoustra”, utwór orkiestralny „Rituel: In Memoriam Bruno Maderna”, koncert skrzypcowy „Messagesquisse” czy miniatury fortepianowe „Douze Notations”. 

Karol Szymanowski

Karol Szymanowski przyszedł na świat w niewielkiej wsi Tymoszówka na Ukrainie, 3 października 1882 roku. W wieku 7 lat pod kierunkiem ojca rozpoczął naukę gry na fortepianie. Dopiero w późniejszych latach życia został zapisany do szkoły muzycznej w Elizawetgradzie. Wówczas jego nauczyciel Gustaw Neuhaus odkrył jego zdolności kompozytorskie. W latach 1901 – 1905 kompozytor studiował w Warszawie. Wybrał profile: harmonia u Marka Zawirskiego oraz kontrapunkt i kompozycja u prof. Zygmunta Noskowskiego. Jego pierwsze symfonie to m.in. “Sonata fortepianowa nr 1 c-moll op. 8”, “Wariacje b-moll op. 3”, “Fantazja op. 14” czy “Uwertura koncertowa E-dur op. 12”. W czasie tworzenia pierwszych symfonii mężczyzna zapoznał się także ze Stefanem Żeromskim, Grzegorzem Fitelbergiem, Arturem Rubinsteinem oraz Witkacym. W 1912 roku Karol Szymanowski przeprowadził się do Wiednia. Po odbyciu wielu podróży do Francji zainteresował się muzyką Claude’a Debussy`ego. Dzięki temu powstały pierwsze utwory takie jak “Dwanaście etiud op. 33 na fortepian”, “Kwartet smyczkowy nr 1 op. 37”, “Nokturn i Tarantela op. 28” oraz “Koncert skrzypcowy nr 1 op. 35”.

 

 

 

Ostatnio aktualizowane: 28.04.24

 

Fortepian to niezwykły instrument muzyczny klasyfikowany jako klawiszowy, strunowy oraz młoteczkowy. Podstawowym elementem odpowiedzialnym za wydawanie dźwięku są struny uderzane w trakcie gry. Pierwszy fortepian powstał w XVIII wieku, a obecnie coraz więcej osób decyduje się na rozpoczęcie nauki gry na tym instrumencie. Zakup nowego i dobrego egzemplarza to wydatek kilku tysięcy złotych i niewielu na to stać. Jakie są najdroższe fortepiany dostępne na rynku? 

 

Steinway & Sons

Fortepian produkowany przez firmę Steinway & Sons to jeden z najdroższych modeli. Amerykański producent istnieje na rynku od 1853 i od początku specjalizuje się w produkcji wysokiej jakości instrumentów. Cena za model używany, pochodzący z 1965 roku, będący po przeglądzie i renowacji wynosi około 235 tysięcy złotych. Nowy fortepian koncertowy to znacznie większy wydatek. W zależności od modelu jest to koszt sięgający kwoty powyżej 1,5 miliona złotych. Najdroższy egzemplarz przeznaczony jest do gry dla prawdziwych profesjonalistów. Tak drogi instrument wymaga odpowiedniej konserwacji, strojenia oraz wielu innych zabiegów zapewniających mu piękne brzmienie. 

Bechstein 

Fortepian Bechstein to dobry wybór dla muzyków, którzy poszukują instrumentu gabinetowego wysokiej klasy. Model oznaczony jako B 160 uważany jest za arcydzieło o harmonijnym brzmieniu. Precyzyjny mechanizm pozwala uzyskać barwne i czyste dźwięki, bardzo przyjemne dla ucha. Inny model fortepianu, który również zasługuje na uwagę to C. Bechstein D 282, egzemplarz o potężnym i unikalnym brzmieniu, mający doskonałą równowagę dźwięku. Powstał przy współpracy inżynierów biura projektowego oraz światowej sławy pianistów. Model ten to wzór, w którym przenika się tradycja z nowoczesnością. 

 

Sauter

Instrument Sauter to fortepian na miarę XXI wieku, od lat budowany w jednej z najstarszych fabryk w Niemczech. Model charakteryzuje się nowoczesną i harmonijną konstrukcją oraz opływowymi kształtami. Ma uwydatnione linie oraz stalowe nogi nadające nonszalancji. Innowacje zastosowania przy projektowaniu konstrukcji sprawiają, że model Sauter Vivace wyróżnia się na tle innych nowoczesnych fortepianów. Jest to projekt awangardowy, który pokazuje współczesny obraz instrumentu, szanując przy tym jego klasyczną formę. 

 

Petrof 

Fortepiany Petrof to połączenie niezmiennego od 140 lat uznania wśród pianistów, dyrygentów oraz kompozytorów. Na szczególną uwagę zasługuje model P 284 Mistral, który jest największym egzemplarzem produkowanym przez Fabrykę Fortepianów i Pianin Petrof. Jest on przeznaczony do profesjonalnego użytku na salach koncertowych, ma charakterystyczny wygląd podobny do pozostałych modeli Petrof. Innym, równie drogim i pięknym modelem jest P 237 Monsoon, który również jest przeznaczony do profesjonalnego użytku podczas widowisk na salach koncertowych. Jest on także dostosowany do gry w studiach nagrań oraz w większych pomieszczeniach. To dobry fortepian dla wymagającego pianisty. Na uwagę zasługuje również model określany jako półkoncertowy, fortepian Petrof P 210 Pasat, należący do grupy podstawowych instrumentów. Ma dźwięczny i jasny ton, który zadowoli pianistę. Dobrze sprawdzi się na kameralnych salach, w studiach nagrań, w domu i szkole. 

 

Hoffmann 

Fortepian W. Hoffmann V 158 to niewielki model mający duże możliwości. Instrument został zaprojektowany z myślą o niewielkich pomieszczeniach. Ma on uniwersalny charakter dźwięku, pasujący do większości granego repertuaru. Model został wykonany z solidnych materiałów, które z biegiem lat nie ulegają zniszczeniu. Równie interesujący jest model W. Hoffmann V 175, mający głośne i donośne brzmienie. Został wykonany bardzo starannie i estetycznie, z dbałością o drobne detale, jest wyposażony w niezawodny mechanizm, który może służyć przez wiele lat. Na uwagę konsumentów zasługuje także model V 183, przystosowany do użytku przez konsumentów indywidualnych oraz placówki oświatowe. Instrument zachwyca pięknym i nienagannym brzmieniem oraz dynamiką dźwięku. Fortepian dobrze sprawdza się przy muzyce solowej. 

Zimmermann 

Fortepian marki Zimmermann to jeden z najlepszych instrumentów przeznaczonych do nauki gry. Model Z 160 można ustawić w każdym pomieszczeniu i poczuć jego wyjątkowe brzmienie. Jest to solidny instrument wykonany z wysokiej jakości materiałów. Wyróżnia się wieloma wyjątkowymi cechami. Ma bardzo dobry mechanizm oraz zoptymalizowaną głośność. Ciekawą alternatywą jest model Z 175, z dobrze dopasowaną głośnością brzmienia oraz zrównoważonym dźwiękiem. Ten średniej wielkości fortepian pasuje do niewielkiego pokoju oraz sali lekcyjnej w placówce oświatowej. Instrument jest produkowany seryjnie i spełnia wszelkie rygorystyczne wymagania. Warty uwagi jest również model Z 185, który charakteryzuje się klasycznym wyglądem oraz elegancją. Instrument uważany jest za jeden z najbardziej niezawodnych modeli, który dodatkowo jest dostępny w przystępnej cenie. Fortepian ma silne brzmienie spełniające wszystkie europejskie standardy. Zaletami tego modelu są  też dobra dynamika oraz trwały mechanizm.

 

 

 

Ostatnio aktualizowane: 28.04.24

 

Nauka gry na jakimkolwiek instrumencie wymaga wielu poświęceń. Aby dobrze opanować sztukę wydobywania dźwięków, trzeba wielu godzin ćwiczeń. Dobrego muzyka z pewnością cechuje sumienność, bo bez niej trudno osiągnąć zadowalające efekty. Na których instrumentach jest najtrudniej nauczyć się grać? Oto jakiego dokonaliśmy wyboru.


Akordeon

Akordeony bez wątpienia można zaliczyć do instrumentów, na których gra wymaga dużego poświęcenia. Wydobywanie dźwięków jest o tyle trudne, że trzeba jednocześnie skupić się na wprawianiu w ruch miecha, a dodatkowo na pracy palców. Miech to element służący do tłoczenia powietrza, potrzeba użycia sporej siły, aby go rozciągnąć. Po jednej stronie akordeonu znajdują się specjalne guziki ułożone w rzędy i szeregi do wydobywania basów, a po drugiej zazwyczaj klawiatura typu fortepianowego do wygrywania melodii. Naukę gry na akordeonie warto rozpocząć od opanowania umiejętności poprawnego trzymania instrumentu. Później warto ćwiczyć miechowanie i przechodzenie palców między poszczególnymi klawiszami i guzikami. Dopiero z czasem powinniśmy przejść do odczytania nut i poznawania różnych technik gry.

Obój

Kolejnym trudnym do nauki instrumentem jest obój, co wynika przede wszystkim z tego, że nie jest łatwo znaleźć dobrego nauczyciela udzielającego lekcje prywatne. Ponadto w Internecie jest stosunkowo mało darmowych materiałów, z których można uczyć się samodzielnie, jeśli porównamy obój z bardziej znanymi instrumentami np. gitarą. Potrzeba więc sporo samozaparcia, aby nauczyć się grać. Muzycy wskazują, że to inne instrumenty w zespole stroją się do oboju, żeby dobrze z nim współbrzmieć. To stanowi dowód na to, jak dużą rolę on odgrywa. Tym samym nawet drobna pomyłka w trakcie koncertu może zakończyć się niepowodzeniem całego zespołu. 

 

Skrzypce

Myśląc o trudnych do gry instrumentach, wielu muzyków bez zastanowienia podaje skrzypce. Są to jedne z najmniejszych instrumentów smyczkowych, po angielsku nazywane violin lub fiddle. Skrzypce sprawiają trudność zarówno początkującym, jak i bardziej zaawansowanym muzykom, ponieważ nie jest łatwo utrzymać je w idealnej pozycji przez cały czas grania danego utworu. Ponadto nie są one wyposażone w progi, które dają poczucie większej kontroli nad instrumentem. Aby dobrze grać na skrzypcach, trzeba przez cały czas zachowywać najlepszą precyzję, bo inaczej dźwięki nie będą mieć odpowiedniego brzmienia. To wymaga także ponadprzeciętnego skupienia. Podczas gry nasze myśli muszą być w pełni skoncentrowane na tym, co chcemy wydobyć z instrumentu. W innym wypadku istnieje spore ryzyko niepowodzenia. Historia pokazuje, że wielu utalentowanych skrzypków swoją przygodę z grą zaczęło już we wczesnym dzieciństwie. Osiągnięcie wysokiego poziomu gry na instrumencie wymaga tak naprawdę wielu lat ciągłych ćwiczeń, co dla niektórych osób może nie być zachęcające.

 

Pianino

Chyba nie ma osoby, która, chociażby raz, nie słyszałaby brzmienia pianina. To popularny instrument, na którym grać chce się nauczyć wiele osób, nie tylko dzieci, ale też dorośli. Aby jednak zostać wybitnym pianistą i częścią orkiestry, trzeba poświęcić wiele lat na praktykę i doskonalenie umiejętności. Im wcześniej zaczniemy naukę, tym większa szansa na to, że zakończy się ona powodzeniem. Gra na pianie wymaga bardzo dobrej zręczności, trzeba systematycznie ćwiczyć palce, aby zachować odpowiednią dynamikę gry. Zaletą pianina jest to, że tak naprawdę można nauczyć się na nim grać nawet bez pobierania lekcji od nauczyciela. W dzisiejszych czasach jest niemal nieograniczony dostęp do darmowych materiałów, z których wiele można się nauczyć. Mowa tutaj o różnego rodzaju książkach, artykułach, a także filmikach instruktażowych nagrywanych przez osoby o sporym doświadczeniu muzycznym. Niemniej jednak często omawiane treści są podane w języku angielskim, więc nie każdy jest w stanie swobodnie je przyswoić.

Waltornia

Waltornia, z języka angielskiego znana jako French horn, to instrument, którego historia rozpoczyna się wraz z pojawieniem się rogów zwierzęcych (bawolich, baranich). To właśnie one z czasem były udoskonalane i stały się pierwowzorem omawianego sprzętu muzycznego. Waltornia to instrument zaliczany do grupy dętych blaszanych, podobnie jak puzon czy trąbka. Skala dźwiękowa rogu mieści się w przedziale od B1 do f2. Ten instrument jest zazwyczaj wykonany z mosiądzu. Przyjmuje się, że waltornia jest jednym z najtrudniejszych do nauki instrumentów i to głównie dlatego, że gra się na niej wysokie dźwięki w porównaniu z innymi modelami. Co więcej, stosunkowo łatwo jest zgubić jakąś nutę, choćby poprzez nieprawidłowe ustawienie ust na ustniku. Waltornia ma długą rurę, więc potrzeba dużo powietrza, aby wydobyć z niej konkretny dźwięk. Nauka dęcia zajmuje dużo czasu i wymaga dobrego przygotowania fizycznego. Należy też pamiętać, że róg jest stosunkowo dużym instrumentem, więc wygodne uchwycenie go w dłoniach również nie jest proste (ręce mogą szybko się męczyć, szczególnie na początku).

 

 

Ostatnio aktualizowane: 28.04.24

 

Keyboard Yamaha – przewodnik zakupowy, ranking i test 

 

Jaki keyboard wybrać? Wielu muzyków poleca sprzęty marki Yamaha, dlatego postanowiliśmy się im bliżej przyjrzeć i wytypować najlepsze modele. Pod uwagę braliśmy przede wszystkim opinie użytkowników. Najwięcej pozytywnych komentarzy otrzymał keyboard Yamaha PSR-EW410, który zapewnia duże możliwości grania. Ma on wiele kontrolerów, którymi można łatwo regulować ustawienia i tym samym uzyskiwać oryginalne brzmienie. Keyboard ma 76 klawiszy dynamicznych, a ich czułość podlega regulacji. Drugie miejsce w zestawieniu należy do modelu Yamaha PSR-E363. To keyboard z klawiaturą dynamiczną i korektorem głównym Master EQ. Korzystając ze złącza AUX IN, można podłączyć do instrumentu odtwarzacz MP3.

 

 

Tabela porównawcza

 

Zalety
Wady
Podsumowanie
Oferty

Najlepszy produkt

Zalety

Keyboard ma 190 styli fabrycznych i 237 brzmień. Można na nim z powodzeniem grać różne utwory i tworzyć oryginalne melodie. Pokrętła do edycji brzmień działają płynnie, dzięki czemu wygodnie się z nich korzysta. Instrument można łatwo podłączyć do swojego komputera.

Wady

Aby poznać wszystkie funkcje oferowane przez sprzęt, trzeba dokładnie przeczytać instrukcję. Zdaniem pojedynczych osób nie jest ona dostatecznie dobrze opracowana.

Podsumowanie

Instrument jest polecany dla osób grających w domu, a także dających występy na żywo. Zdaniem muzyków ten keyboard sprawdzi się też dla początkujących. Korzystając ze złącza AUX można wczytywać dodatkowe dźwięki. Model ma przejrzysty, mały wyświetlacz LCD.

Drugi wybór

Zalety

Sprzęt ma solidnie wykonane klawisze, które reagują na siłę nacisku i w ten sposób pozwalają zmieniać dynamikę granego utworu. W instrumencie jest prawie 600 brzmień do wyboru, dlatego daje on niemal nieograniczone możliwości.

Wady

Nie każdemu podoba się design keyboardu. Użytkownicy zwracają uwagę na to, że rozmieszczenie przycisków nie jest najlepsze, więc potrzeba więcej czasu, aby oswoić się z instrumentem.

Podsumowanie

Ten keyboard spełni oczekiwania osób, które chcą rozwinąć swoje umiejętności albo dopiero je nabyć. Instrument ma 9-stopniowy system edukacyjny Yamaha Education Suite, gdzie można od podstaw nauczyć się gry. Dostępne są lekcje na prawą i lewą rękę, a także na obydwie jednocześnie.

Rozważ też

Zalety

Instrument ma programowalne przyciski, które pozwalają na płynną regulację brzmienia w czasie rzeczywistym. Funkcja Groove Creator daje m.in. możliwość dodawania intra. Do wyboru jest aż 758 brzmień i 235 stylów akompaniamentu.

Wady

W komentarzach można przeczytać o tym, że instrument nie daje możliwości ustawienia siły głosu prawej ręki względem podkładu automatycznego lewej ręki. Istnieje tylko możliwość ściszania podkładu.

Podsumowanie

Nagrywanie muzyki z tego sprzętu jest łatwe, bo jednym, co trzeba zrobić, jest jego podłączenie do komputera przy wykorzystaniu złącza USB. Keyboard ma dwa wbudowane głośniki, każdy o mocy równej 12 V. Instrument ma 61 klawiszy.

 

 

8 najlepszych keyboardów Yamaha. Opinie w 2024 roku 

 

Poznaj ranking keyboardów Yamaha, aby dowiedzieć się, które sprzęty muzyczne cieszą się obecnie największą popularnością. Prezentujemy modele dla początkujących i bardziej zaawansowanych użytkowników.

 

Keyboard Yamaha PSR

 

1. Keyboard Yamaha PSR-EW410 

 

Keyboard Yamaha PSR-EW410 stworzono z myślą o wykonawcach grających na żywo, a także domowych muzykach. Wymiary sprzętu to: Wysokość – 13,9 cm, szerokość – 117,9 cm i głębokość – 40,4 cm, a jego waga wynosi 8,4 kg. Model ma dwa wzmacniacze 12 W i istnieje możliwość jego podłączenia do komputera. To gwarantuje większe możliwości grania.

Model PSR-EW410 to dobry keyboard Yamaha z 76 klawiszami dynamicznymi. Czułość klawiatury można regulować na 3 poziomach, istnieje też możliwość wyłączenia dynamiki. Do wyboru są ustawienia: Hard, Medium, Soft i Fixed. Użytkownik może wybierać spośród 237 brzmień fabrycznych i za pomocą odpowiednich pokręteł je edytować. Na obudowie znajduje się wejście AUX i instrumentalne.

Prezentowany sprzęt jest polecany nie tylko dla muzyków, którzy mają już jakieś doświadczenie w grze, ale też dla osób początkujących. Na keyboardzie znajduje się sporo kontrolerów, które poza regulacją głośności pozwalają np. na wybór akompaniamentu, szybką zmianę parametrów czy sprawne ustawienie brzmienia.

 

 

 

 

2. Keyboard Yamaha PSR-E363

 

Warto zastanowić się nad zakupem keyboardu Yamaha PSR-E363 z 61 dynamicznymi klawiszami. Instrument ma też podświetlany ekran LCD, który ułatwia wybór interesujących nas ustawień. Wymiary sprzętu muzycznego to: 94,5 cm x 11,8 cm x 36,8 cm. Jego waga wynosi 4,6 kg, więc ewentualne przenoszenie nie powinno stanowić żadnego problemu.

Keyboard Yamaha PSR ma wygodny w obsłudze equalizer, który pozwala uzyskać pożądane brzmienie, bez względu, czy korzysta się z instrumentu w słuchawkach czy wbudowanych głośnikach. Klawiatura jest wykonana w ten sposób, że osoba grająca ma możliwość płynnej zmiany dynamiki. Instrument ma wgranych prawie 600 brzmień, więc jest w czym wybierać (brzmienie organów, saksofonów czy gitar). 

Jeśli zastanawiasz się, czy warto kupić prezentowany instrument, do inwestycji w niego mogą zachęcić Cię pozytywne opinie na jego temat. W większości komentarzy przeczytamy, że to dobrej jakości sprzęt, który daje osobie grającej niemal nieograniczone możliwości.

 

 

 

 

3. Keyboard Yamaha PSR-E463

 

Keyboard Yamaha PSR-E463 to produkt typu all-in-one dający ogromne możliwości gry. Do wyboru jest trochę ponad 750 brzmień, więc każdy, niezależnie od muzyki, jaką gra albo chce tworzyć, znajdzie odpowiednie dla siebie ustawienia. Instrument ma 61 klawiszy dynamicznych. Jego wymiary to: 94,6 cm x 13,9 cm x 40,4 cm, a waga wynosi 6,6 kg. 

Keyboard ma funkcję Groove Creator, co oznacza, że osoba grająca ma możliwość zmiany groove’u, feelingu i dodania sekcji intro. W instrumencie dostępnych jest 35 patternów i 10 szablonów. Przydatną opcją jest Quick Sampling, czyli przenoszenie swoich sampli do poszczególnych klawiszy.

Według użytkowników niewątpliwym atutem tego keyboardu jest możliwość programowania kontrolerów (Live Control), co pozwala na późniejsze sterowanie brzmieniem w czasie rzeczywistym. W komplecie poza instrumentem znajduje się zasilacz i pulpit na nuty.

 

 

 

 

4. Keyboard Yamaha Piaggero NP-12B

 

Keyboard Yamaha Piaggero NP-12B z dynamiczną klawiaturą z 61 klawiszami to dobra propozycja dla osób szukających prostego, łatwego do przenoszenia instrumentu. Wymiary tego modelu to: Szerokość – 103,6 cm, wysokość – 10,5 cm i długość – 25,9 cm. Jego waga wynosi 4,5 kg. Sprzęt ma dwa głośniki, każdy o mocy równej 2,5 W.

Prezentowany keyboard może pracować na zasilaczu, który stanowi jeden z elementów zestawu, albo przy wykorzystaniu baterii. W przypadku drugiego z rozwiązań instrument działa nawet przez 6 h, co jest dobrym wynikiem. Dzięki możliwości stosowania baterii, keyboard może być używany w różnych sytuacjach. Produkt jest dostępny w czarnej i białej wersji kolorystycznej. Instrument oferuje nowe brzmienie Stereo Grand Piano i ma 64 głosów polifonii.

Do zakupu tego modelu zachęca to, że istnieje możliwość jego podłączenia do systemu iOS poprzez złącze USB. Instrument można też połączyć bezprzewodowo, ale potrzebny jest do tego specjalny adapter (do kupienia osobno). 

 

 

 

 

5. Keyboard Yamaha EZ 220

 

Bez wahania można przyznać, że opinie o keyboardach Yamaha są z reguły pozytywne. Sporo dobrych opinii zdobywa model EZ 220, który musiał się znaleźć w tym zestawieniu. To instrument dostępny w przystępnej cenie, który sprawdzi się dla osób chcących nauczyć się grać. Jego wymiary to: Wysokość – 11 cm, szerokość – 94,5 cm i głębokość – 34,5 cm, a waga wynosi 4,4 kg. 

Keyboard Yamaha ma 61 standardowych klawiszy z Touch Response i systemem podświetlania Light Guide. Muzyk ma do wyboru prawie 400 różnych brzmień, więc nic nie powinno ograniczać go w trakcie tworzenia swojej muzyki i grania już gotowych utworów. W instrumencie jest też 100 presetów. 

Po zapoznaniu się z recenzjami tego keyboardu można dojść do wniosku, że spełnia on oczekiwania miłośników muzyki. Podoba im się to, że sprzęt daje duże możliwości, a przy tym pozostaje łatwy w obsłudze. Na plus oceniane są podświetlane klawisze.

 

 

 

 

Keyboard Yamaha dla początkujących

 

6. Keyboard, Organy do Nauki Yamaha PSS E30 

 

Chcesz kupić dobry i tani keyboard Yamaha? Jeśli tak, polecamy Twojej uwadze model PSS E30. To instrument idealny dla dzieci, które chcą zacząć swoją przygodę z grą. Mini klawiatura dzięki kompaktowym wymiarom jest łatwa w przenoszeniu. Urządzenie jest zasilane bateriami, można je także podłączyć do zasilacza USB (do kupienia oddzielnie). 

W instrumencie dostępnych jest 28 stylów automatycznych akompaniamentu i 30 wgranych utworów. Dostępne są odgłosy różnych instrumentów, zwierząt i pojazdów, co z pewnością zainteresuje pociechę. Keyboard ma wbudowany głośnik, a także wyjście słuchawkowe. Jakość wykonania obudowy jest bardzo dobra.

Organki do nauki Yamaha PSS E30 to świetna propozycja na prezent. Ten niewielki instrument może obudzić w dziecku chęć do muzykowania i polepszania swoich umiejętności. Rodzice potwierdzają, że jakość dźwięku i wykonanie produktu są na wysokim poziomie.

 

 

 

 

7. Keyboard Yamaha PSR-S775 Arranger Workstation 

 

Keyboard Yamaha PSR-S775 Arranger Workstation to sprzęt, który spełni oczekiwania wymagających użytkowników. Instrument ma dwa programowalne pokrętła Live Controller, złącza do programowania pedałów nożnych i pokrętło modulacji. Osoba grająca na keyboardzie ma większe możliwości w zakresie sterowania brzmieniami i wyboru efektów. 

Urządzenie waży 11,1 kg, ma czarną obudowę i klasyczne, płynnie działające przyciski. Z uwagi na to, że użytkownik może korzystać z wielu funkcji, keyboard sprawdza się w różnych sytuacjach i dostarcza więcej rozrywki. Do dyspozycji jest standardowa biblioteka brzmień, choć można ją poszerzyć o dodatkowe pakiety.

Ten instrument zasługuje na uwagę, bo daje możliwość grania różnorodnych utworów. Można go wykorzystać do tworzenia muzyki w różnych stylach, co zostało docenione przez użytkowników. Wszystkie przyciski rozmieszczono tak, aby zmiana ustawień w trakcie grania była możliwie najłatwiejsza.

 

 

 

 

8. Keyboard Yamaha Sonogenic Shs-500B

 

Sonogenic Shs-500B to keyboard Yamaha dla początkujących z 37 mini klawiszami. Instrument zajmuje mało miejsca, jego wymiary to: 82,1 cm x 6,5 cm x 12,1 cm. Waga sprzętu bez baterii wynosi zaledwie 1,5 kg. Keyboard jest dostępny w zestawie z zasilaczem, paskiem i kablem MIDI. Istnieje możliwość zasilania bateryjnego, potrzeba do tego 6 baterii AA.

Czułość klawiatury można regulować, do wyboru są tryby: Soft, Medium. Hard i Fixed. Instrument ma wgranych 30 brzmień i 48 głosów polifonii. Na obudowie znajdują się kontrolery: Pitch Bend, Modulation i pokrętła wielofunkcyjne. 

Osoby przeprowadzające test keyboardów Yamaha potwierdzają, że model Sonogenic Shs-500B to dobra propozycja dla osób będących na początku swojej drogi z muzykowaniem i takich, które potrzebują kompaktowego sprzętu muzycznego.

 

 

 

 

Akcesoria

 

Pokrowiec na keyboard Yamaha

 

Ewpol Pokrowiec na Keyboard Yamaha PSR F50

 

Dobry pokrowiec na keyboard Yamaha to model Ewpol PSR F50 dostępny w czarnym kolorze. Na materiale nie są widoczne od razu wszystkie zabrudzenia, więc nie trzeba co chwilę go czyścić. Materiał jest wodoodporny, co stanowi gwarancję lepszego zabezpieczenia przenoszonego w środku instrumentu. Pokrowiec od góry i od dołu ma 1 cm piankę. 

Wymiary produktu to: 99 cm x 39 cm x 13 cm. Pokrowiec jest polecany na keyboard PSR E353 i E453 i inne modele o podobnej wielkości. Etui ma wygodną rączkę ułatwiającą przenoszenie. 

Osoby wystawiające opinie na temat tego pokrowca podkreślają, że jakość jego wykonania jest zadowalająca. Można oczekiwać, że produkt na długo zachowa swoje właściwości. Do jego kupienia zachęca to, że jest zrobiony z wodoodpornego materiału.

 

 

 

 

Przewodnik zakupowy – Jaki keyboard Yamaha kupić?

 

Wiele osób zainteresowanych graniem i tworzeniem muzyki zastanawia się, jaki keyboard Yamaha wybrać. Taki instrument ma niewielkie gabaryty, więc jego przenoszenie jest proste, tym bardziej, jeśli dysponujemy dobrej jakości pokrowcem z rączką. Keyboard można też łatwo podłączać do zewnętrznych urządzeń np. komputera czy laptopa. Jego atutem jest także spora liczba dostępnych brzmień. To wszystko sprawia, że keyboard jest instrumentem oferującym duże możliwości. Wspomniany producent, Yamaha, jest z kolei jednym z najbardziej rozpoznawalnych producentów na rynku muzycznym. Jego instrumenty przez większość konsumentów określane są mianem bardzo dobrych. Jeśli chcesz kupić funkcjonalny keyboard do gry i nie żałować podjętej decyzji zakupowej, musisz zwrócić uwagę na kilka kwestii, o których wspominamy poniżej.

Klawiatura 

Wskazanym jest, aby kupować keyboard z co najmniej 61 klawiszami, czyli 5 oktawami. Wprawdzie taki instrument nie umożliwia zagranie każdego utworu, niemniej jednak sprawdza się w większości przypadków. W ofercie Yamaha są też bardziej zaawansowane modele z 76 klawiszami. Na początku swojej drogi z muzykowaniem część osób decyduje się także na mini klawiaturę z 37 klawiszami. Ma ona nieco ograniczone możliwości, ale można nauczyć się na niej grać i zyskać większą pewność. Do jej najważniejszych atutów zalicza się kompaktowe wymiary. Z mini keyboardów korzystają częściej producenci muzyki, a nie osoby grające na żywo. Przy zakupie keyboarda warto też zwrócić uwagę na to, czy klawiatura jest dynamiczna (inaczej ważona). Informacje na ten temat znajdziemy w opisie producenta. Klawiatura dynamiczna to taka, w której głośność i dźwięk instrumentu jest zależny od siły nacisku klawisza. Dzięki takiemu rozwiązaniu grana muzyka zyskuje bardziej naturalny, dynamiczny charakter i lepsze brzmienie. Tym samym muzykowi łatwiej oddać ekspresję danego utworu. Warto też, aby wybrany model miał funkcję regulacji czułości klawiatury.

 

Dodatkowe funkcje

Zastanawiając się nad tym, jaki jest najlepszy keyboard Yamaha, nie można nie wspomnieć o dodatkowych funkcjach. Przede wszystkim warto zwrócić uwagę na wyświetlacz, który występuje w nowoczesnych modelach. Ma zwykle niewielkie wymiary, ale pozwala łatwiej sterować instrumentem. Istotny jest też sekwencer, czyli wbudowany software (program komputerowy) lub urządzenie, które zapamiętuje sekwencję dźwięków i pozwala na ich wielokrotne odtwarzanie. Sekwencer przydaje się np. do odgrywania akompaniamentu.

 

Ilość i jakość brzmień

Ważna jest także ilość i jakość nagranych brzmień, z których można korzystać podczas grania i tworzenia różnego rodzaju utworów. Zazwyczaj ustawień jest kilkadziesiąt, a nierzadko łącznie nawet kilkaset, więc osoba grająca na keyboardzie ma bardzo duże możliwości i w zasadzie ogranicza ją tylko wyobraźnia. Przed zakupem konkretnego modelu warto sprawdzić jego brzmienie. Można np. posłuchać utworów granych na danym keyboardzie w Internecie, trzeba mieć jednak na względzie to, że na jakość odsłuchu ma wpływ nie tylko instrument, ale także urządzenie użyte do nagrywania czy nasze słuchawki.

 

Sposób zasilania

Na rynku najczęściej można spotkać keyboardy zasilane sieciowo i sprzedawane w zestawie z zasilaczem. Są jednak także modele, które działają na baterie. Dla części osób takie rozwiązanie jest bardziej praktyczne, bo można korzystać z instrumentu także w miejscach, w których dostęp do prądu jest ograniczony. Zasilanie bateryjne zwiększa też mobilność sprzętu muzycznego.


Wejścia i wyjścia

W trakcie wybierania odpowiedniego dla siebie instrumentu należy zweryfikować, jakie wejścia i wyjścia znajdują się na obudowie. Koniecznym elementem jest wyjście słuchawkowe, które pozwala ćwiczyć grę na instrumencie bez przeszkadzania innym osobom. Większość keyboardów ma też wbudowane głośniki, więc nie zawsze trzeba podłączać do nich zewnętrzne urządzenia. Przydatną opcją jest AUX IN, czyli gniazdo pozwalające na podłączenie do keyboardu zewnętrznego źródła dźwięku np. smartfona. W niektórych modelach Yamaha dostępna jest funkcja Melody Suppressor, która działa w ten sposób, że tłumi ścieżkę wokalną utworu i pozwala wyodrębnić tylko melodię. Przydatną opcją jest wyjście USB do łatwego podłączania do komputera. Dzięki temu gniazdu można zapisywać tworzone utwory w pamięci swojego komputera czy wgrywać nowe dźwięki klawiszy. Wyjście MIDI również pozwala na wysyłanie dźwięku do komputera.

 

Dodatkowe akcesoria

Do keyboardów często dołączane są dodatkowe akcesoria, które mają zapewnić większy komfort i zadowolenie z użytkowania. Podstawowym elementem wyposażenia jest statyw na nuty. Jeśli osoba chcąca grać na instrumencie nie ma np. dużego biurka, na którym będzie mogła go postawić, musi pomyśleć o zakupie statywu i taboretu. Istotnym elementem wyposażenia jest pokrowiec, który zabezpiecza sprzęt muzyczny na czas przenoszenia i przechowywania. Warto, aby był on zrobiony z wodoodpornego materiału, tak aby keyboard być dobrze chroniony bez względu na warunki pogodowe. Wspomniane akcesoria nie zawsze stanowią część zestawu, więc czasami trzeba dokupić je oddzielnie. 

Instrument dla dzieci – najlepszy keyboard Yamaha

W ofercie Yamaha dostępne są nie tylko keyboardy dla uczniów i bardziej doświadczonych muzyków, ale też specjalne modele dla dzieci. Instrumenty tego typu często mają mniejsze wymiary i są tak zrobione, aby maluchy, które mają małe dłonie, nie miały problemu z wydobywaniem dźwięku. Instrumenty dla najmłodszych mają też bardziej przyjazny design. Keyboardy dla dzieci oferują zdecydowanie mniej funkcji, ale są dobrym początkiem i szansą na rozbudzenie u pociechy miłości do muzykowania.

 

Keyboardy Yamaha w dobrych cenach

Keyboard dla dzieci można kupić już za około 250 zł w górę. Modele dla osób początkujących np. uczniów szkół muzycznych albo samouków są dostępne za około 800 zł wzwyż. Osoby, które grają dłużej na instrumencie, mają większe umiejętności i tym samym oczekiwania, muszą być przygotowane na wydatek rzędu 1500 zł lub więcej. Na rynku są też modele za kilkanaście tysięcy złotych. To, ile zapłacimy za keyboard zależy przede wszystkim od jakości jego wykonania i dostępnych funkcji. 

 

 

FAQ

 

P1: Keyboard Casio czy Yamaha?

Osoby szukające keyboardu często zadają sobie pytanie, czy lepiej zainwestować w model Yamaha czy może wybrać Casio. Nie ma jednej, poprawnej odpowiedzi na to pytanie, bo wiele zależy od potrzeb danego muzyka i jego oczekiwań. Każdy model, czy to Casio czy Yamaha, nieco różni się parametrami, dlatego to przede wszystkim ten aspekt powinniśmy brać pod uwagę przy zakupie. Instrumenty obu firm są uznawane za bardzo dobre. Niektórzy muzycy przyznają, że keyboardy Yamaha mają wygodniejszą klawiaturę i dlatego lepiej się na nich gra. Zarówno w przypadku firmy Yamaha, jak i Casio, do wyboru są modele dla dzieci, do nauki i dla bardziej zaawansowanych użytkowników. 

 

P2: Jak podłączyć keyboard Yamaha do komputera?

Jeśli nie wiemy, w jaki sposób podłączyć keyboard do komputera, najprostszą drogą jest zapoznanie się z instrukcją obsługi. Powinno być w niej wyjaśnione, w jaki sposób to zrobić. Jeśli nie będzie takiej wzmianki, można na forum poprosić innych użytkowników sprzętu o pomoc lub skontaktować się ze sprzedawcą. Jeśli na keyboardzie znajduje się wyjście audio, podłączanie do komputera jest możliwe przy wykorzystaniu kabla podpinanego pod wyjście mikrofonowe. Dzięki niemu będzie można nagrywać liniowo to, co gra się na keyboardzie nawet w zwykłym rejestratorze dźwięku. Jeśli chcemy nagrywać, edytować i zmieniać brzmienie, konieczne jest podłączenie przez kabel MIDI. 

P3: Jak podłączyć keyboard Yamaha do wzmacniacza?

Podłączenie keyboardu Yamaha do wzmacniacza nie jest trudne, choć osobom bez żadnego doświadczenia właśnie takie się wydaje. Na forach internetowych i grupach społecznościowych skupiających miłośników sprzętu można znaleźć przydatne informacje, także dotyczące podłączania instrumentu do wzmacniacza. Jeśli chcemy użyć wzmacniacza gitarowego, potrzebny będzie nam kabel instrumentalny, a dokładniej mono. Trzeba jednak mieć na uwadze to, wzmacniacz nie będzie dobrze przenosił brzmienia keyboardu, więc jakość dźwięku, jaką otrzymamy, może nie być zadowalająca. 

 

P4: Jaki keyboard – Korg czy Yamaha?

Trudno ogólnie określić, czy lepszy jest keyboard Korg czy Yamaha, bo wiele zależy od parametrów konkretnego modelu. Można jednak z całą pewnością przyznać, że obie marki oferują wysokiej jakości instrumenty. Jeśli będziemy mieli do wyboru sprzęty dwóch producentów w podobnej cenie, prawdopodobnie różnice między nimi nie będą duże. Część osób decyduje się na Yamaha, bo w świadomości wielu konsumentów jest to bardziej znana marka. Popularność natomiast często dla kupujących jest równoznaczna z wysoką jakością wykonania.

 

P5: Ile kosztuje keyboard Yamaha?

Keyboardy Yamaha są dostępne w szerokim przedziale cenowym. Najtańsze są modele stworzone z myślą o dzieciach, które dopiero rozpoczynają grę na instrumencie i tak naprawdę nie wiadomo, czy stanie się to ich hobby. Takie sprzęty są do kupienia już za około 250 zł. Keyboardy dla początkujących uczniów kosztują od 800 zł wzwyż. Producent ma w swojej ofercie także profesjonalne modele stworzone z myślą o wymagających i doświadczonych muzykach. Takie keyboardy kosztują od kilku do nawet kilkunastu czy kilkudziesięciu tysięcy złotych. Każdy, bez względu na potrzeby i możliwości finansowe ma szansę znaleźć idealny dla siebie instrument.