Ostatnio aktualizowane: 23.09.21

 

Wykorzystanie muzyki w grach wideo występuje na wielu płaszczyznach, zaczynając od prostych pojedynczych dźwięków, kończąc na przejmujących i emocjonujących punktach kulminacyjnych. Każdy szanujący się gracz, który spędził wiele godzin przed konsolą lub komputerem, będzie pamiętał ścieżki dźwiękowe, lub piosenki, przy których spędził wiele godzin, przechodząc kolejne misje w grze. Podczas gry to muzyka jest jednym z najważniejszych elementów, której co prawda nie widać, ale dźwięki budzą w nas emocje, sprawiają, że chcemy więcej. Dotyczy to wszystkiego gier wideo, filmów czy też gier kasynowych wystarczy prześledzić VegasSlotsOnline, gdzie znajdziemy porównanie różnych automatów online między innymi takich, które są zbudowane na motywach muzycznych, do takich przykładów należą: Guns N’ Roses, Jimi Hendrix czy Elvis The King Live. Przeglądając te automaty, ale również inne, które nie skupiają się na legendach muzycznych, zauważymy, że wszystkie posiadają zaawansowane ścieżki muzyczne, po to, aby jeszcze bardziej zwiększyć zaangażowanie graczy, którzy korzystają z tych gier. Postacie, fabuła są zwykle głównym silnikiem, który sprawia, że ​​spędzamy dziesiątki godzin nad wybranym tytułem. Jednak muzyka jest tym elementem, który zapamiętujemy najbardziej i bardzo często to ona wpływa na identyfikacji danej gry przez gracza.

 

Muzyka nie zawsze odgrywała ważną rolę w grach

W połowie XX wieku technologia i możliwości, jakimi dysponowaliśmy, wręcz uniemożliwiały nam wykorzystywanie muzyki w grach wideo. Pierwsze gry bardzo często nie posiadały nawet prostych dźwięków. Spoglądając z dzisiejszej perspektywy, wydaje się to wręcz niemożliwe, ale to prawda a do pierwszych dźwięków w grach musieliśmy czekać aż do roku 1972! Wtedy to na świat została wypuszczona prosta gra zatytułowana Pong – była to symulacja tenisa stołowego.

Za każdym razem, gdy piłka uderza o stół lub za każdym razem, gdy punkt zdobył przeciwnik, zabrzmiał prosty sygnał dźwiękowy. Muzyka została stworzona za pomocą prostych syntetycznych chipów, generujących dźwięki. Był to początek żegnania się z erą gier, w których dźwięk nie występował w absolutnie żadnej postaci. Wraz z rozwojem technologii w latach 80. muzyka do gier wideo zaczęła się pojawiać i rozwijać w zupełnie innym tempie jak miało to miejsce wcześniej. Po sukcesie Atari z grą Pong wszyscy zrozumieli, jak bardzo istotne są dźwięki, nawet te najprostsze. Ścieżki dźwiękowe stawały się coraz bardziej dynamiczne i zaczęły stawać się czymś normalnym w każdym tytule. Muzyka zaczęła odgrywać coraz ważniejszą rolę w fabułach produkowanych gier.

 

Pojawienie się muzyki elektronicznej

W momencie, gdy za sprawą między innymi Commodore, które posiadało w swoim sprzęcie bardziej zaawansowane procesory dźwięku, kompozytorzy tworzący muzykę do gier otrzymali możliwość rozwinięcia skrzydeł i kreowania dużo bardziej ambitnej muzyki, która była już możliwa do zaimplementowania.

Technologia ma to do siebie, że rozwija się bardzo szybko, tak było również w tym przypadku i niedługo po procesorach dźwiękowych na rynku pojawiły się karty dźwiękowe, produkujące dźwięk najpierw za pomocą modulacji częstotliwości a później za pomocą modulacji kodu impulsowego. W tamtych czasach większość ścieżek dźwiękowych do gier wideo składała się z plików MIDI, czyli systemu, który umożliwiał komunikację pomiędzy elektronicznymi instrumentami muzycznymi, które instruowały kartę dźwiękową komputera, aby wytworzyła dźwięki. Dźwięki te w dużej mierze zależały od zastosowanej karty dźwiękowej. Na samym początku występowały problemy z pamięcią, której nie było wystarczająco dużo, ale jakiś czas później, gdy pamięci komputerów stały się tańsze, a procesory szybsze, stało się możliwe odtwarzać cyfrowe pliki dźwiękowe w grach wideo.

 

Mario – klasyka pamiętana do dzisiaj

We wczesnych grach zręcznościowych czy konsolowych muzyka miała charakterystyczny, kreskówkowy dźwięk. Wynikało to po części z możliwości twórczych ówczesnych chipów, ale także z kompozycji. W klasycznych grach takich jak Super Mario, efekty dźwiękowe skakania, uderzania, rzucania i innych czynności praktycznie stały się częścią muzyki i zachęcały gracza do dalszej gry. Ale nawet wtedy było jasne, jak bardzo muzyka może przyczynić się do ogólnego efektu gry. Zwłaszcza między innymi Mario, który ustanowił standard w tworzeniu ścieżek dźwiękowych, które nadawały każdej scenie wyjątkową atmosferę. Pomimo pikselowej grafiki i nie ma się co oszukiwać, słabych dźwięków, od początku do końca najlepsze gry tamtej epoki wzbudzały w graczach podobną fascynację, jak dzisiejsze super realistyczne światowe gry takie jak Cyberpunk 2077 czy Red Dead Redemption

 

Wykorzystanie muzyki w 21 wieku

Nowy wiek, nowe nadzieje. Technologia zrobiła milowy krok do przodu, wprowadzenie oprogramowania Dolby Digital na konsole zmieniło głębię i strukturę ścieżek dźwiękowych do gier. Pojawienie się lepszych procesorów i ogólny skok technologiczny sprawił, że tworzone były coraz bardziej złożone i skomplikowane gry nie tylko pod względem muzycznym. Dzisiaj muza i sprzęt wykorzystywany w grach, stał się przemysłem, gdzie wyspecjalizowani kompozytorzy eksperymentują i wykorzystują nowe metody tworzenia muzyki do nowych interaktywnych doświadczeń, jest to forma sztuki, która z roku na rok zyskuje coraz większy szacunek.

 

 

Dodaj komentarz

0 KOMENTARZ