Ostatnio aktualizowane: 24.10.20

 

Niektórzy mogliby myśleć, że puzon to instrument typowo męski, ale nic bardziej mylnego. Również kobiety grają na nim i odnoszą sukcesy. Jeśli jesteś ciekaw, które z nich cieszą się największą popularnością, zachęcamy do przeczytania naszego artykułu. Znajdziesz w nim krótkie notki biograficzne o puzonistkach. Kto wie, może staną się one dla Ciebie inspiracją do nauki gry na tym instrumencie.

 

Gunhild Carling

Gunhild Carling to jedna ze znanych puzonistek szwedzkiego pochodzenia. Urodziła się ona 7 maja 1975 r., jest muzykiem jazzowym i multiinstrumentalistką. Popularność przyniosła Carling umiejętność gry na trzech trąbkach jednocześnie i występ z 2010 r. na Allsång på Skansen – corocznym szwedzkim widowisku muzycznym, w którym to widzowie śpiewają razem z artystami najpopularniejsze szwedzkie piosenki. Gunhild Carling zajmuje się nie tylko grą na puzonie, ale też na trąbce, dudach i instrumentach smyczkowych. Swoje wszystkie umiejętności muzyczne często prezentuje jednocześnie w jednym utworze.

Megumi Kanda

Na liście najlepszych puzonistek musiała znaleźć się Megumi Kanda, urodzona 9 listopada 1975 r. w Japonii. Swoją przygodę z puzonem Kanda rozpoczęła już w wieku 10 lat, uczęszczała ona do School of Music i tam też zdobyła pierwszą nagrodę w japońskim konkursie krajowym. Po zakończeniu edukacji w szkole średniej wyemigrowała do Stanów Zjednoczonych i tam nadal poszerzała swoje umiejętności, zdobyła m.in. tytuł licencjata muzyki w Cleveland Institute of Music. Pracowała w Albany Symphony Orchestra jako profesjonalna puzonistka, a później związała się z Rochester Philharmonic. W latach od 2004 do 2008 była członkiem zarządu Międzynarodowego Stowarzyszenia Puzonistów.

 

Melba Liston

Melba Liston urodziła się 13 stycznia 1926 r., a zmarła 23 kwietnia 1999 r. Była amerykańską puzonistką jazzową, zajmowała się też komponowaniem i aranżowaniem utworów. Liston to pierwsza kobieta, która grała w latach 40. i 60. w dużych zespołach. Później jej kariera zwróciła się bardziej w stronę tworzenia muzycznych aranżacji (współpracowała m.in. z pianistą Randy Westonem). Melba Liston urodziła się w Kansas City w Stanach Zjednoczonych. Swoją przygodę z instrumentem zaczęła w wieku 7 lat, kiedy to otrzymała od mamy puzon. Bliscy zachęcali ją do tego, aby rozwijała się w kierunku muzyki, której byli miłośnikami. W nauce pomagał jej dziadek, wraz z nim grała pieśni ludowe. Już w wieku 8 lat zaczęła grać w lokalnej stacji radiowej. Dwa lata później Melba Liston przeniosła się do Los Angeles w Kalifornii. Grała w zespołach młodzieżowych, później dołączyła do dużego bandu prowadzonego przez Geralda Wilsona w 1944 r. W trakcie muzycznej kariery Melba Liston zajmowała się też ghostwritingiem. Gra puzonistki nawiązywała do stylu bebop i post-bop. 

Aubrey Logan

Aubrey Logan to amerykańska puzonistka, piosenkarka pop i jazz. Artystka może pochwalić się Nagrodą Publiczności i Nagrodą Jury za pierwsze miejsce otrzymane na festiwalu jazzowym Shure-Montreux odbywającym się w 2009 r. w Szwajcarii. Jej rodzice byli nauczycielami muzyki, co na pewno wywarło jakiś wpływ na jej karierę. Poza muzyką Logan zajmuje się także tańcem i aktorstwem. W 2010 r. ukończyła Berklee College of Music. W jej dyskografii, jako głównej artystki, znajdują się dwa albumy. Pierwszy nazwany Impossible pochodzi z 2017 r., a kolejny Where The Sunshine Is Expensive z 2019 r. 

 

Annie Whitehead

Annie Whitehead to angielska puzonistka jazzowa urodzona 16 lipca 1955 r. w Oldham. Jej kariera rozpoczęła się stosunkowo późno, bo na puzonie zaczęła uczyć się grać w szkole średniej. W wieku 16 lat porzuciła edukację, aby zostać członkinią żeńskiego big bandu, któremu przewodziła Ivy Benson. Przygoda z zespołem trwała około 2 lat, po tym czasie Annie Whitehead przeniosła się do Jersey. W późniejszym czasie artystka zawiesiła swoją działalność, ale powróciła do aktywności po około 6 latach. Założyła swój zespół, zainteresowała się jazzem i zaczęła występować w pubach. W latach 80. występowała z Brotherhood of Breath. Był to duży zespół prowadzony przez południowoafrykańskiego pianistę Chrisa McGregora.

Nie ulega wątpliwości, że żeby osiągnąć sukces w grze na jakimkolwiek instrumencie, trzeba poświęcić dużo czasu na ćwiczenia. Najlepiej zacząć przygodę z muzykowaniem jak najwcześniej, choć jak widać, nie jest to konieczność. Niektóre z przedstawionych puzonistek rozpoczęły grę w okresie nastoletnim, a mimo to osiągnęły sukces. Najważniejsze jest to, aby się nie poddawać, a w chwilach zwątpienia można inspirować się, poznając na przykład historie muzyków, którzy dzięki wytrwałości wiele osiągnęli.

 

 

Subskrybuj
Notify of
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments